Berlingske Business

Forskydning i kampagnetryk påvirker Unibrew i Finland

unibrew
Royal Unibrew - Faxe Bryggeri Foto:

Det er udover tilbageholdende finske forbrugere også et forskudt kampagnetryk, der har spillet ind på Royal Unibrews faldende omsætning i Finland for årets første seks måneder. Det siger selskabets direktør, Henrik Brandt.

Målt på halvåret er bryggeriets nettoomsætning i Finland faldet med 7 pct. til 1045 mio. kr. mod 1129 mio. kr. for perioden året før.

- På halvåret falder vi 6 pct. i volumen, og det har noget at gøre med dårligt vejrlig, markedet og timingen af kampagner, hvor vi har et større kampagnetryk i andet halvår end i første halvår, siger Henrik Brandt til Ritzau Finans og tilføjer, at det er i netop det lys, at man også skal se selskabets tabte markedsandele i Finland.

Unibrew

I bryggeriets regnskab skønnes det, at Hartwalls markedsandel for brandede produkter i første halvår af 2015 er faldet som følge af en forskydning af kampagner i Off-trade salgskanalen mod andet halvår. Forskydningen af kampagnernes placering fra år til år er en sædvanlig del af samarbejdet med kunderne, fremgår det af regnskabet.

Royal Unibrew vil ikke guide på markedsandele, men Henrik Brandt understreger, at han gerne ser et større kampagnetryk i andet halvår, end selskabet har vist i første halvår.

Selskabet kom ud af årets andet kvartal med fald i både omsætning og indtjening. Nettoomsætningen faldt i alle markedssegmenter med undtagelse af Malt og Eksport-området, hvor man korrigeret for valutakursudviklingen så en stigning på 15. pct.

Set på halvåret gik det Faxe-baserede bryggeri dog fremad, da resultatet før finansielle poster (EIBT) endte på 425 mio. kr. mod 361 mio. kr. for samme periode sidste år.

Det glæder Henrik Brandt, der kalder resultatet for fornuftigt.

Unibrew

- Vi har fremgang i cash flow på trods af, at vejret ikke har været specielt godt i andet kvartal. Vi har også haft udfordringer med det finske marked, som er i recession. Så alt i alt synes jeg, det er et fornuftigt resultat, siger Henrik Brandt.

Ifølge senioranalytiker hos Sydbank, Morten Imsgard, har Royal Unibrew udtømt størstedelen af de nemme effektiviseringsgevinster, der er at hente. Faxe-bryggeriet løfter nu alligevel dets forventninger til, at det kan foretage flere effektiviseringer, end det stillede i udsigt tilbage i marts.

De effektiviseringer skal finde sted over hele linjen fra produktion til administration, fortæller Henrik Brandt.

- De lavthængende frugter er plukket på effektiviseringsområdet, og der arbejdes fortsat med at skabe større agilitet, så der som planlagt kontinuerligt opnås en forbedring af arbejdsprocesserne og en større fleksibilitet i organisationen med henblik på at øge effektiviteten, skriver Royal Unibrew i regnskabet.

Finans-TV: Unibrew presset af dårlig sommer

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen