Berlingske Business

Fordobling af landbrugets bidragssatser koster vækst

Økologi er danskernes sikre pensionsinvestering Poul Lang Niels
En ny opgørelse fra landbrugets udviklingscenter, Seges, viser, at siden 2008 er danske landmænds udgifter til bidragssatser steget fra 700 mio. kr. til 1,8 mia. kr. Foto:

Bidragssatserne er siden 2008 steget med over en 1 mia. kr. for landmændene, hvilket kan gå udover det danske landbrugs vækstmuligheder.

Det skriver Børsen.

- Gebyrerne er dårlige for vores vækstmuligheder, noget som også går ud over samfundet og befolkningen i øvrigt, mener Landbrug og Fødevarers formand, Martin Merrild.

villa

En ny opgørelse fra landbrugets udviklingscenter, Seges, viser, at siden 2008 er danske landmænds udgifter til bidragssatser steget fra 700 mio. kr. til 1,8 mia. kr.

- Årsagen til stigende bidragssatser er betydeligt skærpede kapitalkrav efter finanskrisen, forklarer underdirektør i brancheforeningen Realkreditrådet Peter Jayaswal til Børsen.

Billede

Særligt kapitalkrav fra EU, der blev en del af dansk lovgivning i foråret 2015 har haft en effekt. For tiden diskuteres der yderligere kapitalkrav i Baselkomitéen i Schweiz, der også vil kunne gælde i Danmark.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen