Berlingske Business

Første fald i alkoholindtag siden årtusindeskiftet

Alkohol
For første gang siden årtusindeskiftet faldt det globale indtag af alkohol i 2015. Foto:

For første gang siden årtusindeskiftet faldt det globale indtag af alkohol i 2015.

Ifølge Euromonitor faldt alkoholindtaget samlet 1,7 mia. liter i fjor. Fald i råvarepriser og valutasvingninger får skylden for, at flere på det globale plan er stået på vandvognen.

Det skriver den britiske avis The Telegraph.

Kina, der indtager ca. en fjerdedel af verdens alkohol, drak 3,5 pct. mindre i 2015 end året før. Den økonomiske usikkerhed i landet har gjort, at kineserne i højere grad har skåret ned på en ekstravagant livsstil og altså stillet sjusserne en smule på hylden.

fadøl

I Rusland og Ukraine, der må siges at have deres at slås med i forhold til politisk og økonomisk ustabilitet, er forbruget af alkohol faldet med henholdsvis otte og 17 pct.

Ruslands faldende alkohollyst har måske ikke overaskende ramt det globale forbrug af vodka hårdt, men også rom har haft et dårligt år i 2015.

smøger en god investering.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen