Berlingske Business

Fødevarekoncerner overbyder hinanden med sympatikampagner

Økologi
De danske supermarkeder bugner med »køb dansk«-kampagner for at lokke holdningsbevidste kunder til. Foto: Johan Gadegaard Foto:

Fødevarekoncernerne slås om at positionere sig som politisk korrekte for at tiltrække kunder. Forbrugerne er klar til discount med holdninger, og for first-moverne er der gevinst at hente, mener eksperter.

For et år siden skulle man købe lokalt for at være politisk korrekt. I dag skal man sørge for at købe dansk. De danske supermarkeder bugner i øjeblikket med »vælg dansk«-kampagner for at fremstå sympatiske og tiltrække kunder.

Prisen er stadig afgørende, men goodwill er blevet en faktor i jagten markedsandele, forklarer detailrådgiver Dorte Wimmer fra Retail Institute.

»Kampagnerne appellerer positivt til os forbrugere, vi tillægger en masse positive værdier til de danske varer, og i takt med at krisen er begyndt at aftage, er forbrugerne begyndt at blive mere fokuseret også mod kvalitet,« siger Dorte Wimmer.

Bølgen af »køb-dansk«-kampagner startede med at Rema 1000 for to uger siden hævede mælkepriserne, for at kunne sende de 50 øre tilbage til mælkebønderne per liter.

I næste uge lancerer Dagrofas butikker en »vælg dansk«-kampagne, hvor de finansiere 50 øre til en række danske fødevareproducenter, og COOP og Dansk Supermarked er, ifølge detailrådgiver Bruno Christensen også på vej med lignende koncepter.

Meny

»Hen over sommeren er stemningen i befolkningen vendt til fordel for landmændene. Der er dagligt reportager på TV om landmænd, der må lukke ned, og det er derfor vi ser de her kampagner netop nu. Der er forståelse for vigtigheden i at opretholde et sundt landbrug, og det skaber goodwill for supermarkederne at udvise sympati,« siger Bruno Christensen og tilføjer

»Alle kommer til at gøre det, og dermed forsvinder konkurrencefordelen også lige så langsomt. Rema 1000 havde en fordel af at være first-mover de første par dage, men effekten bliver udvandet af, at alle de øvrige også gør det,« siger Bruno Christensen.

Dorte Wimmer mener, at kampagnerne er med til at skabe nye standarder for supermarkedernes udbud og forklarer tendensen med, at markedet er modent til, at supermarkederne er begyndt at arbejde med image og politiske holdninger, for at tiltrække kunder.

»Der er helt klart et skifte, hvor den brede masse også har fokus på kvalitet. Der er opstået en diskussion omkring, hvad discount egentligt er, for det er især kæder som Netto og Rema 1000, der er med til at drive en bølge, hvor vi skal udtrykke holdninger med det vi indkøber,« siger Dorte Wimmer og forudsiger, at vi om et års tid vil se en ny type kampagne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen