Berlingske Business

Fødevareindustrien jubler over vækstpakke

17BUSpeder-tuborgh.jpg
Peder Tuborgh direktør for ARLA

Med den nye vækstpakke for fødevaresektoren har regeringen banet vejen til at øge eksporten med over 40 mia. kr. og antallet af nye arbejdspladser med op mod 25.000. Det mener Peder Tuborgh, topchef for Danmarks største fødevarekoncern, Arla Foods.

Dansk fødevareindustri vil erobre markeder i den nye verden med fokus på en række vækstmarkeder i Asien, Afrika og Sydamerika. Og der er jubel blandt topdirektører i branchen over regeringens nye omfattende vækstplan for fødevarer.

CR_Ringsted_Business

Fører regeringen sit offensive udspil ud i livet kan industrien, der i dag beskæftiger 140.000 mennesker, begynde at indfri de store drømme om at øge eksporten med mere end 40 milliarder kroner årligt og samtidig skabe op mod 25.000 danske job i løbet af de næste seks år. Det er de meldinger, der i dag kommer fra toppen af de store fødevaregiganter.

»Jeg ser meget, meget positivt på oplægget, der er en rigtig god start på at få skabt vækst i fødevaresektoren, så vi kan få skabt mellem 10.000 og 25.000 nye arbejdspladser,« siger administrerende direktør Peder Tuborgh fra vækstlokomotivet og mejeriselskabet Arla Foods.

Lederen af Danmarks største fødevarekoncern, der i år venter at runde 75 milliarder kroner, sad i spidsen for det vækstteam, som regeringen nedsatte for at komme med anbefalinger til at styrke vækst, eksport og beskæftigelse i fødevaresektoren.

Alle de vigtigste anbefalinger, som »Vækstteam Fødevarer« i april i år fremlagde over for regeringen som nødvendige tiltag for at lægge grundlaget til at sikre et boom i eksporten fra de nuværende 148 milliarder kroner årligt til mellem 170 og 190 milliarder kroner årligt, har regeringen imødekommet og skrevet ind i vækstplanen, fastslår han.

Planen består af 34 initiativer til at skabe øget vækst, beskæftigelse og bedre eksportmuligheder. Arlas adm. direktør hæfter sig især ved regeringens løfter om at sikre rammevilkår, der kan føre til, at landbrug og de tilknyttede fødevarevirksomheder har mulighed for at øge produktionen i Danmark og dermed udnytte det enorme potentiale, der er på markederne rundt om i verden. At regeringen nu vil åbne op for, at man i Danmark kan øge produktionen af råvarer, er rigtig godt, mener Peder Tuborgh.

Tre milliarder ekstra til investeringer

Han roser for det første regeringens løfte om, at den med nye initiativer vil skabe bedre muligheder for at få finansieret investeringer til opkøb af ejendomme samt udvidelser og øget produktion i landbruget. Regeringen vil således sikre op mod tre milliarder ekstra til investeringer i landbruget, bl.a. via Vækstfonden og Landbrugets Investeringsbank. Hertil kommer, at regeringen vil tage initiativer til smidigere, enklere og lettere miljøgodkendelser af fødevarevirksomhedernes produktion, som var et stort ønske. Som miljøminister Ida Auken (S) i går på et pressemøde i København med erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) og fødevareminister Dan Jørgensen (S) udtrykte det, vil regeringen gerne modernisere miljøadministrationen, så Danmark får et af verdens mest effektive systemer.

Hurtigere ekspedition

Regeringen vil udvikle nye metoder, så man fra 2015 kan basere tilladelserne på, hvad virksomhederne udleder, og ikke hvor mange liter mælk, der produceres, eller hvor mange svin, der produceres. Peder Tuborgh er ikke i tvivl om, at regeringens initiativer gør investeringer i fødevaresektoren mere attraktive.

Slagt_nej_Business

»Fremover kan det simpelthen betale sig, fordi miljøsagerne bliver hurtigere ekspederet. Det er første gang, siden jeg i 2005 kom til som administrerende direktør i Arla, at fødevaresektoren kommer i fokus med en så samlet plan fra en regering. Jeg håber, et bredt flertal i Folketinget bakker op om planen,« fastslår han. Regeringens plan bliver også hilst velkommen af Dansk Industri.

»Hvis planen bliver udmøntet effektivt og konsekvent, vil den udgøre et solidt fundament for, at Danmark også om ti år vil stå som en stærk fødevarenation med global vækst og lokale arbejdspladser,« siger Ole Linnet Juul, branchedirektør i DI Fødevarer.

17BUSKJELD-JOHANNESEN.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen