Berlingske Business

Flyselskab raser: Heathrow-landingsbane skal ligge midt i vores hovedkvarter

FILES-BRITAIN-AVIATION-AIRLINE-EARNINGS-BUSINESS-IAG
Arkivfoto. I sidste måned besluttede den britiske regering, at Londons største lufthavn skal have en tredje landingsbane. Byggetegningerne indikerer, at den skal ligge der, hvor British Airways har sit hovedsæde. Foto:

I sidste måned besluttede den britiske regering, at Londons største lufthavn skal have en tredje landingsbane. Byggetegningerne indikerer, at den skal ligge der, hvor British Airways har sit hovedsæde.

Umiddelbart kunne det lyde meget godt med en ekstra landingsbane i Storbritanniens største lufthavn, Heathrow. Men efter at topchef i British Airways' moderselskab IAG, Wille Walsh, har fået plantegningen over byggeriet at se, har begejstringen hurtigt lagt sig.

Den kommende landingsbane skal nemlig efter planen ligge der, hvor British Airways - Heathrows største kunde - har sit hovedkvarter i dag. Byggeplanerne vil kræve, at hovedkvarteret rives ned. Og det kommer tilsyneladende som et chok for det britiske flyselskab.

I et interview med The Guardian fortæller Willie Walsh, at han ikke er blevet præsenteret for disse planer før nu.

»Vi blev aldrig rigtig informeret eller advaret af Heathrow om, at de havde tænkt sig at vælte vores hovedkvarter. Det opdagede jeg først, da lufthavnskommissionens rapport udkom, og jeg så et kort og tænkte, at det ligner området, hvor vores hovedsæde ligger« siger han.

Ifølge The Guardians oplysninger vil Lufthavnskommissionen kompensere for tabet af hovedkvarteret ved at tilbyde en pris for grunden, der ligger 25 procent over markedsværdien. En kompensation, British Airways bestemt ikke klapper i hænderne over.

xx

Ny landingsbane har været på tegnebrættet længe

Planerne om en udvidelse af kapaciteten omkring London har været undervejs i årevis. Heathrow var i skarp konkurrence med lufthavnen Gatwick om, hvem der skulle få lov at få en ny landingsbane, men i oktober måned slog den britiske regering endelig fast, at man ville bakke op om en stor udvidelse i Heathrow.

Allerede i oktober bragte den udmelding sindene i kog hos mange. Flere medier skrev, at udvidelsen ville komme til at ramme store beboelsesområder og beskyttet natur, og at planerne derfor ville komme til at møde både politiske og juridiske indvendinger.

Men der var umiddelbart ikke nogen medier, der havde forudset, at et flyselskab ville hive protestarmen i vejret over endnu en landingsbane.

En talsperson fra Heathrow fortæller til The Guardian, at lufthavnen har rådført sig med British Airways i forbindelse med den kommende udvidelse, herunder om muligheden for at flytte hovedkvarteret.

Mandag - lufthavn

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen