Berlingske Business

Fisk med miljømærker og økologi hitter i Coop

fisk
Foto:

Mens salget økologiske dagligvarer i 2016 steg med 16 procent, steg salget af varer med mærker for bæredygtige fisk med 13 procent i Coop. Koncernen har et mål om at nå ni milliarder kr. i omsætning på såkaldt ansvarlige fødevarer i 2020. Det er især i Irma, at forbrugerne er vilde med ansvarlige varer.

Selv om undersøgelser har vist, at et stort flertal af danskerne ikke overvejer, hvordan fisken, de spiser, er produceret og ikke kender til mærkningen for bæredygtig fisk, kaldet MSC, har Coop sidste år haft en flot vækst i salget af bæredygtige fisk.

Fra 2015 til 2016 steg salget af bæredygtige fisk med bl.a. MSC-mærkningen med 13 procent.

Arla

Der findes i dag en række forskellige mærkningsordninger inden for såkaldt ansvarlige varer, som er i vækst i Coop. Lige fra ø-mærket for økologi til mærkerne for dyrevelfærd til økologi, fuldkorn, fairtrade og bæredygtige fisk.

»Sidste år steg salget af ansvarlige varer med seks procent. Økologi er det store trækplaster. Økologi er et mere bevidst tilvalg af forbrugerne, end brød med fuldkorn,« siger Thomas Roland, der er chef for ansvarlighed i Coop.

Dagligvarekoncernens salg af ansvarlige varer steg sidste år med en halv milliard kr. 6,8 milliarder kr. Det er især i Irma, at forbrugerne er vilde med ansvarlige varer. Her er salget af ansvarlige varer største i forhold til den samlede omsætning.

»Det skyldes, at Irma ligger i de store byer. Her efterspørger kunderne lidt mere, altså ansvarlige varer, end i butikker i landdistrikterne,« mener Thomas Roland.

Også Coops største kæde, SuperBrugsen, har et stort salg i den kategori. Det er den kæde i koncernen, der sælger mest af ansvarlige varer.

Torben

Mens salget økologiske dagligvarer i 2016 i Coop steg med 16 procent, steg salget af varer med mærker for miljø, fuldkorn og dyrevelfærd med henholdsvist otte, syv og seks procent. Til gengæld udgør varer med Coops Savannah-mærke, mest kendt for den blå cirkelkaffe, og fairtrademærket kun en meget beskeden del af salget.

Al Coops vaskepulver har det såkaldte miljømærket Svanemærke, der er et miljømærke. Uanset om forbrugerne har bedt om det.

»Fra 2015 til 2020 er det Coops mål at øge salget af ansvarlige varer med 50 procent til ni milliarder kr., så disse varer måske til den tid udgør omkring 20 procent af vores fødevaresalg,« siger Thomas Roland.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen