Berlingske Business

Firstfarms: Større høst, mere mælk, men lavere salgspriser

Høstudbytterne i Rumænien og Slovakiet var sidste år overraskende gode for landbrugskoncernen Firstfarms. Til gengæld var salgspriserne under prognosen, og derfor blev koncernens driftsoverskud (EBIT) på 19,2 mio. kr. som ventet.

Året før var driftsoverskuddet på 11,2 mio. kr.

Det fremgår af Firstfarm årsregnskab, der er offentliggjort torsdag eftermiddag.

Omsætning steg til 125,0 mio. kr. fra 114,1 mio. kr., og overskuddet efter skat voksede til 8,8 mio. kr. fra 2,8 mio. kr.

Det var salgspriserne på korn og oliefrø, der skuffede Firstfarms. Men virksomheden havde heldigvis indgået kontrakter for en del af høsten, og den kom derfor ikke til at lide den fulde effekt af prisfaldet.

Mælkepriserne var også væsentligt lavere end ventet ved årets begyndelse, beretter Firstfarms. Til gengæld var produktionen per ko højere end estimeret, men ikke højere end at Firstfarm må betragte resultatet af mælkeproduktionen som ringere end ventet, om end der er tale om en forbedring i forhold til 2013.

Firstfarms venter i 2015 et EBIT-overskud på 6-11 mio. kr.

US-STOCKS-CLOSE-WEEK-WITH-GAINS

Lundhedevej 25, Grindsted

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen