Berlingske Business

Firstfarms bundlinje lider under lave mælkepriser

GERMANY-AGRICULTURE-ALIMENTATION-FILES
Foto:

Firstfarms, der investerer i landbrug og jord i Østeuropa, har haft tilbagegang på top- og bundlinje i årets første tre måneder, da mælkepriserne befinder sig på et lavt niveau.

Firstfarms kommer ud af årets første tre måneder med et resultat af primær drift på 2,1 mio. kr., hvilket er en markant tilbagegang fra samme periode året før, hvor koncernen opnåede et overskud på 6,9 mio. kr. På bundlinjen er overskuddet faldet til 689.000 kr. fra et plus på lidt over 4 mio. kr. i samme periode året før.

»Mælkeprisen har i første kvartal været væsentligt lavere end sidste år og også lavere end forudsat. Mælkeprisen er fortsat lav«, skriver Firstfarms i selskabets regnskab for første kvartal, der er offentliggjort mandag.

De faldende mælkepriser kan også ses på omsætningen, der er faldet med 17 pct. til 17,1 mio. kr. mod 20,6 mio. kr. i de første tre måneder af 2014.

Der er der dog ikke kun skidt i regnskabet. Firstfarms konstaterer, at priserne på kornprodukter og oliefrø fortsat ventes at være på niveau med, hvad Firstfarms budgetterede med i starten af året.

Derudover skriver Firstfarms, at vinterafgrøderne i Slovakiet og Rumænien står tilfredsstillende, mens forårsafgrøderne har fået, hvad selskabet betegner som "en tilfredsstillende start".

Summen af det hele har ikke givet koncernen grund til at justere forventningerne til hele året. Dermed venter Firstfarms fortsat et ordinært driftsresultat på 6-11 mio. kr. for hele året, hvilket dog ligger et stykke under resultatet i 2014, hvor koncernen opnåede et overskud på 19,2 mio. kr.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen