Berlingske Business

Fem hovedpiner for Cees ’t Hart

q
Jesper Kongskov, journalist og leder af indsigtsgruppen Foto:

Han lægger op til at tage hårdt fat, den nye boss i Carlsberg. Alle sten skal vendes, og ingen af de køer, han finder under dem, er så hellige, at de ikke kan slagtes.

Resultatet af den proces, Cees ’t Hart nu skyder i gang, kan ende med at give massive forandringer i en bryggerivirksomhed, der groft sagt har stået stille på omsætnings- og indtjeningsvækst de seneste fem år, og som virker i faretruende vildrede over, hvor den skal hen.

Men selv om alt er i spil i det forestående strategiarbejde, må Cees ’t Hart sande, at der er en virkelighed i Carlsberg, som han skal tage højde for.

q

Her kommer fem bud på de værste knuder, han skal prøve at løse:

1. Østeuropa. Kun en tåbe frygter ikke Rusland. Det uforudsigelige og voldsomt svingende marked blev forgængerens nemesis. Carlsberg købte sig lige før finanskrisen til dominans i Rusland for over 50 mia. kr. Der er lang vej igen, før den investering har tjent sig hjem. Tør Cees ’t Hart være lige så fast i troen på, at Rusland igen en dag bliver et vækstmarked som forgængeren Jørgen Buhl og fastholde et produktions-set-up, som p.t. kun kører med 65 pct. udnyttelse?

2. Vesteuropa. Carlsbergs gamle kernemarked har det store problem, at det skrumper år efter år. Udfordringen er at blive ved med at tage markedsandele især i konkurrencen med ærkerivalen Heineken og i et faldende marked tjene flere penge på at sælge dyrere og dyrere øl. De seneste kvartaler har været overraskende gode, men det nye regnskab viser, at der kun skal dårligt vejr i foråret til for at punktere fremgangen i lønsomheden.

3. Vækst. Hvor skal den komme fra? Den oprindelige vækstdrøm i Carlsbergs topledelse var at bruge den enorme indtjening fra Rusland til at finansiere et stort opkøb i Kina, som så skulle blive det nye vækstlokomotiv for bryggeriet. Begge dele er slået fejl. Godt nok er Carlsberg vokset i Asien, men slet ikke nok til at kompensere for nedturen i Østeuropa og den kontante tilbagegang i Vesteuropa. Carlsberg mangler en væksthistorie.

buhl rasmussen

4. Aktionærstrukturen. Fondskontrollen i Carlsberg er nok en styrke, men giver også udfordringer for den operative ledelse – bl.a. i forhold til de institutionelle investorer i aktionærkredsen. De går nemlig ikke altid i samme takt. Mens hovedaktionæren Carlsbergfondet – med bestyrelsesformand Flemming Besenbacher i spidsen – tænker på arven efter brygger Jacobsen og forvaltningen af hans tanker for virksomheden i dag, tænker de institutionelle investorer alene på afkastet af deres investering. Cees ’t Hart skal i den grad lære at balancere mellem sine ejere og deres meget forskellige krav til ham.

5. Aktiekursen er en akilleshæl i Carlsberg og har været det historisk. Ser man på aktiekursen i dag og sammenligner med for fem år siden, ligger den sølle to pct. højere. Den fremgang, som øl-aktien har oplevet i år, er samtidig ved at være sat over styr. Med gårsdagens næsten ti pct. store fald er stigningen fra nytår til nu kun sølle 12 pct. Men hvis Hart vil fastholde Carlsberg som en vækstvirksomhed – og det siger han, at han vil – skal aktiekursen op. Ellers kan Carlsberg og Carlsbergfondet ikke finansiere og tage det næste store vækstspring, der kan genetablere vækstfortællingen i virksomheden via et stort opkøb. Bare spørg tidligere Carlsberg-direktør Nils Smedegaard Andersen. Det var netop det, han kæmpede indædt med at få til at ske for ti år siden, så Carlsberg kunne være med i konsolideringen i bryggeriindustrien. Og der står vi igen. Hvis Carlsberg og Cees ’t Hart kan nå det.

Ny Carlsberg CEO, Cees 't Hart

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen