Berlingske Business

EU laver nye smørbjerge

EU laver nye smørbjerge - 1
Foto:

EU sætter fart i opkøb af smør og skummetmælkspulver for at holde priserne kunstigt oppe. Faldende priser på landbrugsprodukter får EU til at støtteopkøbe i stor stil efter år, hvor overskudslagrene var blevet nedbragt.

Det kunne være det gamle Sovjet, men er bare EU. Mandag besluttede EU, at den med øjeblikkelig virkning vil sætte fuld fart i opkøbet af smør og skummetmælkspulver, for at forsøge at holde priserne kunstigt oppe.

Trods modstand mod beslutning fra Danmark og Storbritannien, var der flertal for beslutningen, der for alvor vil få EU’s smørlagre til at vokse.

Det er hårdt pressede europæiske landmænd, der har fået EU til at gribe til det gammelkendte kneb, med at opkøbe landbrugsprodukter. Det sker for at presse priserne op på bl.a. smør og skummetmælkspulver, produkter, som er blevet langt billigere de sidste måneder.

EU har i løbet af foråret opkøbt 81.000 ton smør og 203.000 ton skummetmælkspulver og sendt det direkte på lager, hvor det skal opbevares, indtil priserne igen er steget.

Ifølge danske Mariann Fischer Boel, der er landbrugskommissær i EU, arbejder EU løbende med en række tiltag for at stabilisere priserne på bl.a. smør og skummetmælkspulver. Det fører nu til, at EU frem til januar 2010 vil opkøbe yderligere 31.000 ton smør og yderligere 50.000 ton skummetmælkspulver.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen