Berlingske Business

EU-Kommissionen godkender gigantisk ølfusion

SABMILLER-M&A/ABINBEV
Foto:

AB Inbev har fået grønt lys til at købe Sabmiller af EU-Kommissionen. Dermed bliver verdens to største bryggerikoncerner lagt sammen til én kæmpestor.

Der er dog flere betingelser, som AB Inbev skal opfylde, før godkendelsen glider endeligt ned hos kommissionen. Godkendelsen er betinget af, at AB Inbev sælger "næsten hele Sabmillers forretning i Europa", fremgår det af afgørelsen.

SABMILLER-M&A/A B I

- Dagens afgørelse vil sikre, at konkurrencen ikke svækkes på disse markeder, og at forbrugerne i EU ikke bliver dårligere stillet. Europæere køber øl for omkring 125 mia. euro om året, så selv en lille prisstigning ville betyde ringere forhold for forbrugerne. Det er derfor vigtigt at sikre, AB Inbevs overtagelse af Sabmiller ikke forringer konkurrencen på det europæiske ølmarked, siger Margrethe Vestager, der er konkurrencekommissær i kommissionen.

Peroni flasker

Sker frasalget ikke, er EU-Kommissionen bekymret for, at det kan betyde højere priser på øl i Europa, hvor Sabmiller er i dag. Sabmiller har mærker som Miller, Peroni, Pilsner Urquell og Grolsch, mens AB Inbev sidder på ølmærker som Corona, Stella Artois og Budweiser.

GERMANY BREWERIES MERGER

AB Inbev har selv tilbudt at sælge Peroni og Grolsch fra i Frankrig, Italien, Holland og Storbritannien, og bryggerikoncernen har allerede accepteret et frasalg af mærkerne til det japanske bryggeri Asahi. Oveni har AB Inbev i forbindelse med godkendelsen, hvis den blev til noget, også tilbudt at sælge Sabmiller-forretningerne med Pilsner Urquell i Tjekkiet, Ungarn, Polen, Rumænien og Slovakiet.

SABMILLER-M&A/ABINBEV

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen