Berlingske Business

EU: Danmark sælger fetaost illegalt

Danske virksomheder eksporterer illegalt fetaost til lande uden for det indre marked, som EU har samhandelsaftaler med. Og det er i strid med EU-lovgivningen.

Sådan lyder det fra EU-Kommissionen, der i et brev har bedt regeringen stoppe den ulovlige handel med feta. Det skriver Altinget.

"Den registrerede beskyttede oprindelsesbetegnelse "feta" anvendes ulovligt i Danmark, hvor visse virksomheder, som fremstiller eller importerer hvid ost, eksporterer denne til tredjelande med en misvisende mærkning som "feta"," skriver Kommissionen.

Det har siden 2002, hvor fetaosten efter flere års slagsmål mellem Grækenland og Danmark blev optaget på EU's liste over beskyttede fødevarer, været ulovligt for mejerier uden for Grækenland at sælge ost under betegnelsen "feta" på EU's indre marked.

Den samme lov betyder, at eksempelvis champagne kun kan sælges i EU, hvis det er produceret i det franske distrikt Champagne, parmaskinke i Parma eller Danbo-ost i Danmark.

De beskyttede produkter må heller ikke sælges til lande, som EU har samhandelsaftaler med.

Derfor bliver danskproduceret "feta-ost" solgt som salat- eller hvid ost på det indre marked. Men ifølge Kommissionen sælger flere danske virksomheder illegalt feta til tredjelande uden for EU.

I Mejeriforeningen, der blandt andet repræsenterer fetaproducenter som Arla Foods og Nordex Food, bekymrer man sig ikke på forhånd.

Foreningens formand, Jørgen Hald Christensen, er overbevist om, at der må være tale om en misforståelse.

“Siden fetaen blev beskyttet som et græsk produkt, har vi overholdt de gældende love. Men selvfølgelig har vi ageret anderledes de steder, hvor den ikke er beskyttet," siger han til Altinget.
Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) bekræfter overfor Altinget at have modtaget åbningsskrivelsen om brug af betegnelsen "feta". Han vil ikke kommentere yderligere, da han af princip ikke udtaler sig om traktatkrænkelsessager.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen