Berlingske Business

»Englænderne kan sagtens sige Ole and Steen«

lagkagen
Jesper Friis, direktør for Lagkagehuset. Foto:

Navnet har været en udfordring for danske Lagkagehuset, der åbner den første butik i London til vinter. Administrerende direktør Jesper Friis forklarer bagerkædens valg.

Hvad gør man, når man driver et dansk bageri med et dansk navn og gerne vil slå igennem i London? Det har Lagkagehuset måske fundet svaret på. Til vinter åbner Lagkagehuset den første butik i London under navnet Ole & Steen Lagkagehuset. Administrerende direktør Jesper Friis forklarer det nye navn.

Hvordan er i kommet frem til navnet?

»Det har været en todelt proces, hvor vi startede med at lave en long list med omkring 50 navne. Ud fra de navne har vi så arbejdet videre i to runder. Den sidste runde var her før sommer, hvor vi benyttede et engelsk reklamebureau, der hedder Otherway til at hjælpe os, og de er så kommet frem til navnet.«

Hvilke andre navne var i spil?

»Det vil jeg helst ikke sige for ikke at forvirre nogen.«

Men Ole og Steen er jo danske navne. Tror du, at englænderne kan udtale dem?

»Ja, men det der kommer til at ske er, at Lagkagehuset er et grafisk element, så det kommer ikke til at blive udtalt. Det man kommer til udtale er Ole og Steen - eller Ole and Steen. Det kan englænderne sagtens udtale.«

15BUSjesper.jpg

Har der også været engelske navne i spil?

»Der har også været engelske navne i spil – der har været alle mulige navne, men det navn vi er endt med opfylder alle kriterier. Det er et navn som man intuitivt forstår ikke er engelsk men skandinavisk, det kan udtales, og så har det et klart link til os som virksomhed. Navnet er ikke konstrueret men handler om vores to grundlæggere Ole og Steen, som har lavet en virksomhed sammen, og det synes de engelske forbrugere er ret positivt.«

Hvilke kriterier lagde i vægt på, da I skulle finde navnet?

»Ét; at englænderne kunne udtale det. To; at det ikke er engelsk, så man forstår at det er en skandinavisk virksomhed, og det tredje kriterium er, at der er et klart link til vores virksomhed, og man forstår vores historie, så det ikke blev noget syntetisk og kunstigt skabt.«

I kommer til London efter andre virksomheder som Joe and the Juice, MASH og Sticks ’n’ Sushi. Hvad har i lært af dem?

Emmerys

»Vi har via vores netværk i Danmark og England været i kontakt med alle tre virksomheder og prøvet at drage nytte af de erfaringer, de har gjort som pionerer i London. London er ikke noget nemt marked, og de har alle sammen nogle erfaringer, som vi har prøvet at trække på. Når det så er sagt, har vi selvfølgelig også selv prøvet på at gøre os nogle erfaringer i markedet. Vi er i en anden del af markedet, end de virksomheder er. Vi er meget imponerede af de ting de tre virksomheder har skabt i det her marked, og vil selvfølgelig prøve at drage så god nytte af de informationer og erfaringer de har.«

I åbner den første butik til vinter. Hvornår kommer der flere?

»Vi åbner først en lille håndfuld butikker, og så får vi noget erfaring i løbet af 2017 før vi sætter alvorligt pres på udviklingen af antallet af butikker i London.«

26BUSPix-Lagkagehuset-18313.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen