Berlingske Business

Dyrere specialøl gavner bundlinje i Harboes

q
Bryggeriet bag Harboe Pilsner, Bjørne Bryg og en lang række andre øl, juice- og energidrikke har fremgang på bundlinjen. Foto:

Harboes Bryggeri har tjent gode penge på at effektivisere og øge salget af specialøl.

Bryggeriet bag Harboe Pilsner, Bjørne Bryg og en lang række andre øl, juice- og energidrikke har fremgang på bundlinjen.

Harboes Bryggeri fik et resultat før skat på 51,1 millioner kroner i regnskabsåret 2015/2016 mod 33,4 millioner kroner i året før. Det oplyser bryggeriet i en meddelelse til børsen.

Omsætningen steg 0,4 procent til 1,37 milliarder kroner. Resultat skyldes blandt andet, at dyrere specialøl fylder mere af bryggeriets salg.

- Det generelle ølmarked er stadig faldende, men segmentet for specialøl oplever en stigende efterspørgsel på tværs af de nordeuropæiske markeder, lyder det i regnskabet.

Harboe

- I Danmark er det særligt specialøl, blandt andet under varemærkerne "Ølfabrikken" og "GB", der har drevet væksten.

Harboes topchef, Bernhard Griese, er godt tilfreds med det, han betegner som "solid fremgang i indtjeningen".

- Den var drevet af høj vækst på de internationale markeder, gode nordeuropæiske partnerskaber kombineret med en effektiv drift og kapacitetsudnyttelse i hele værdikæden, siger direktøren i regnskabet.

harboe

- Alle vores forretningsområder bidrager til den positive udvikling og bekræfter værdien af vores stærke varemærker, fokus på innovation og målrettede internationale salgsstrategi, lyder det fra Bernhard Griese.

Han forventer, at fremgangen fortsætter i 2016/17. Harboes regner med et resultat før skat i niveauet 65-75 millioner kroner.

Skælskør-virksomheden sælger sine drikkevarer i 90 lande verden over.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen