Berlingske Business

Dyb kløft mellem Carlsberg og investorerne

Carlsberg
Overskrift
Mange års kursskuffelser har gjort investorerne skeptiske. Foto: Alexander Demjansjuk/Reuters
 

»Jeg føler mig usikker på, hvor dybt det reelt stikker,« siger porteføljemanager Carsten J. Leth, Nordea Investment Management, om nye og mere aktionærvenlige signaler fra Carlsbergs bestyrelse.

Carlsberg sender nye signaler til investorerne om mere fokus på afkast og værdiskabelse. Men det er tilsyneladende noget af en bro, som formand Flemming Besenbacher og resten af Carlsberg-bestyrelsen, skal bygge for at nå over kløften til investorerne.

Flere investorer, som Berlingske har været i kontakt med efter Carlsbergs årsregnskab onsdag, udtrykker bekymring for, om Carlsberg-toppen har forstået budskabet fra aktiemarkedet fuldt ud: Drop vækst via opkøb og send flere penge tilbage til aktionærerne.

19BUStopchefer.jpg

»Carlsberg sender nye signaler, men jeg føler mig meget usikker på, hvor dybt det reelt stikker. Jeg er bekymret for, om de lidt mere aktionærvenlige ord, som de kommer med, kun gælder kortvarigt, og at Carlsbergs strategi om at vokse via opkøb stadig er det mest drivende for bestyrelsen,« siger Carsten J. Leth, der er chef for danske aktier i Nordea Investment Management (NIM), der forvalter milliarder for blandt andet danske pensionskasser.

Leth oplyser, at NIM har aktier i Carlsberg, men vil ikke oplyse, hvor stor den er. Han bakkes op en anden investor.

19BUSCarlsberg-formand-Flem.jpg

»Man får lidt den tanke, at Carlsberg nu siger det, som investorerne gerne vil høre for at få kursen op, og så falder de tilbage i opkøbssporet. Investorerne frygter, at de køber noget for dyrt i Kina, som ikke skaber værdi for aktionærerne. Jeg har aktivt tilvalgt Royal Unibrew-aktien frem for Carlsberg, fordi Unibrew fokuserer og formår at skabe værdi,« siger Kasper Brix-Andersen, porteføleforvalter i Bankinvest.

Vanskeligt strategisk dilemma

Onsdag offentliggjorde Carlsberg et skuffende årsregnskab. Her kom det også frem, at topchefen siden 2007, Jørgen Buhl Rasmussen, fratræder til sommer, og at han overlader posten til hollandske Cees ’t Hart. Med Buhls snarlige afgang sadler bryggeribestyrelsen også om.

»Vi er nødt til at kigge på verden omkring os, når den ændrer sig, som den gør. Og se på, hvad der er bedst for virksomheden og aktionærerne her og nu. Lige nu er det bedst for virksomheden og aktionærerne at have fokus på organisk vækst,« sagde Besenbacher til Berlingske efter regnskabet onsdag og understregede, at sådan ser Carlsberg på det i år.

19BUSJoergen-buhl.jpg
blev hans skæbne

I årevis har det ellers været højt på agendaen at vokse via opkøb, små som store, i Asien. Men opkøbsjagten bremser nu helt op.

For investorerne er det bare ikke nødvendigvis nok, for at de tager Carlsberg til nåde.

Mange års kursskuffelser har gjort dem skeptiske. Det seneste år er Carlsberg-aktien faldet otte procent tilbage ramt af usikkerheden i Rusland.

»De forsøger at række ud til investorerne, og det er nok også nødvendigt, da mange investorer herhjemme er lunkne over for Carlsberg. Men jeg er usikker på, om de mener det, og om det er nok. Det er noget af det, vi vil tale med dem om,« siger Carsten J. Leth.

Carlsbergs bestyrelsesformand Flemming Besenbacher vil ikke kommentere investorbekymringen.

opsparing

Men problemerne med at overbevise de institutionelle investorer udstiller et vanskeligt strategisk dilemma for Carlsbergs bestyrelse, som ude af trit med de eksterne investorer om vækststrategien. Carlsbergs hovedaktionær, Carlsbergfondet, hvor Besenbacher også er formand, tænker mere langsigtet på at sikre bryggeriets position og konkurrencekraft, mens de institutionelle investorer er bekymret for, at prisen for at vokse bliver for høj.

»Vi så hellere, at Carlsberg satte fokus på aktietilbagekøb og/eller øgede udbytter for at tilgodese aktionærerne i stedet for det fokus, som ledelsen har på at bruge pengene på at vokse i nye markeder, som den har haft i årevis. Jeg tror, man kan finde en balance, der er bedre for aktionærerne,« siger Carsten J. Leth.

NETHERLANDS-BREWERY-CARLSBERG

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen