Berlingske Business
07:17USAs offentlige sektor er stadig lukket

Dreven formand trak ølgiganters fusion i hus

21BUSAUSTRALIA-BRITAIN-MINI.jpg
Topchef har han aldrig været, men det forhindrer ham ikke i at stå fast. Selv da han blev kritiseret for at bestride to formandsposter på én gang. Jan du Plessis stod fast. Arkivfoto: Paul Crock /AFP Foto:

SABMillers formand, Jan du Plessis, holdt hovedet koldt, da AB InBev bankede på med invitation til en gigantfusion mellem verdens to største bryggerikoncerner. Han kender turen.

Fem gange måtte Carlos Brito, den benhårde chef for bryggerigiganten AB InBev, gå til biddet med en højere pris, før han fik rivalen SABMiller til at takke ja til en storfusion.

På den anden side af forhandlingsbordet sad en rolig sydafrikaner med rig erfaring i både at slå handeler af og afvise selv de mest ihærdige tilnærmelser.

Den 61-årige Jan du Plessis er ny som formand for SABMillers bestyrelse. Men han hører til de sjældne, der samtidig også formår at være formand for en anden kæmpekoncern, minegiganten Rio Tinto.

Og her skal vi blot et år tilbage, da Plessis sidst sad over for en hårdkogt opkøber. Dengang måtte Glencore-chefen Ivan Glasenberg gå slukøret hjem, og det er ikke så tit han gør det.

Hos Rio Tinto havde Jan du Plessis dog en samlet aktionærskare bag sig. I SABMiller var situationen en anden: Storaktionæren Altira – tobaksproducenten bag Marlboro – ville slå hurtigt til, mens den colombianske Santo Domingo-familie og andre ville højere op i pris. Det var Plessis’ opgave – uden at skræmme bejleren væk.

Med knap 70 milliarder pund bliver det en af de til dato største fusioner i verden.

Mandela

Den slags kræver tålmodighed, beslutsomhed, og en sjælden evne til at forsone divergerende holdninger. Spørger man, hvordan Jan du Plessis grejer den, peger han gerne på en »grænseløs beundring« for Nelson Mandela.

»Mandela indgød tillid. Og det gjorde han i et miljø, hvor ingen havde stolet på hinanden før. Mit job er at samle nogle mennesker om at finde det rigtige svar,« har han udtalt.

Som formand er Jan du Plessis særligt usædvanlig, da han aldrig har været topchef. Han var 49, da han i 2004 fik sin første formandspost, for tobakskoncernen British American Tobacco. Det var efter en årrække i den sydafrikanske Rembrandt-koncern, hvor han havde været finansdirektør for luksusproducenten Richemont og tobaksproducenten Rothmans. På samme tid.

Vel at mærke ryger han ikke, og hvad luksus angår, tager han gerne bussen – selv for at gnubbe albuer med verdens spidser i Davos.

Men har han aldrig været topdirektør, så har Plessis til gengæld skabt sig et formidabel ry som aktiv bestyrelsesperson med evne til at udvise lederskab. Gennem årene har han også huseret i banken Lloyds og varehuskæden Marks & Spencer – vel at mærke på udfordrende tidspunkter.

Udfordret var også Rio Tinto, der henvendte sig tre gange – plaget af gæld og aktionæropgør – før Jan du Plessis takkede ja til formandsposten. Og lige så svær var han at rokke, da han med udnævnelsen til SABMiller-formand trodsede kritikere, som ikke mener, at man bør bestride to tunge formands-poster samtidig.

Jan du Plessis giver sig ikke let.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen