Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Direktør-exit blev en dyr omgang for Arla Foods - kostede 8,6 mio. kr.

Danske Arla-fyringer falder på plads de næste tre uger
Foto:

Den tidligere chef for Arla i Norden, Henri de Sauvage fik 8,6 mio kr., bl.a. i fratrædelsesgodtgørelse og pension, med sig, da han røg ud af koncernledelsen.

8,6 mio. danske kr. Det fik den tidligere chef for de nordiske markeder og medlem af koncernens øverste ledelse, Henri de Sauvage, i fratrædelsesvederlag, selv om han selv havde sagt op, skriver den svenske avis, Dagens Industri.

»Afgået topchef malkede Arla for elleve millioner«, hedder det i overskrift i avisens netudgave. De 11 mio. kr. er i svenske kr., dvs. 8,6 mio.i danske kr.

Denne betaling er imidlertid ikke kun fratrædelsesgodtgørelse, men også pension og forsikring, erfarer Berlingske Business.

Sagen om den hollandsk-fødte Henri de Sauvage har været omgæret af nogen dramatik. Han blev i begyndelsen af 2016 opsagt som executive vice president og medlem af Arlas koncernledelse med ansvar for Norden.

Arla

Efter Henri de Sauvages exit fra koncernledelsen med udgangen af februar 2016 fik han en stilling som chef for Arla i Sverige.

Jobbet forlod han i slutningen af 2016 for midt i februar 2017 at blive chef for den svenske virksomhed Cloetta, der producerer slik.

»Henri de Sauvage var ansat som koncerndirektør for Norden med ansvar for Sverige, Danmark og Finland og repræsenterede disse markeder i Arlas globale koncernledelse. Da Arla foretog en stor reorganisering af hele koncernen i 2016, blev Henris ansvarsområde ændret til udelukkende at omfatte det svenske marked, og han ophørte i rollen som koncerndirektør og udtrådte af den øverste koncernledelse. Dette skifte aktiverede juridisk set en klausul i hans kontrakt om fratrædelsesgodtgørelse. Senere samme år valgte Henri at søge nye udfordringer uden for Arla,« siger kommunikationsdirektør Theis Brøgger.

Arla slår sig sammen med egyptisk mejerigigant

Samtidig med, at Arla præsenterede omorganiseringen, sagde topchefen i Arla, Peder Tuborgh til medierne, at han havde tilbudt Henri de Sauvage en ny rolle i koncernledelsen.

Omorganiseringen i Arla kom i øvrigt i kølvandet på afsløringerne af, at ansatte i den svenske del af forretningen havde benyttet Arla-firmakortet til private indkøb i blandt andet legetøjsbutikker, hos designerbutikken Hugo Boss, til at lære at køre bil og til køb af alkohol.

Det viste en undersøgelse lavet af det svenske TV-program Uppdrag Granskning.

Arla-koncernchef Peder Tuborgh afviste i februar 2016 over for Berlingske, at Henri de Sauvages udtræden af koncernledelsen havde noget med Uppdrag Gransknings historie at gøre.

»Jeg kan sige med stor, fast og sikker stemme, at det har intet med det at gøre. Han har gjort en fabelagtig indsats i Sverige, som både jeg og resten af Arla Foods er taknemmelig for,« sagde Peder Tuborgh.

Peder

Overforbrug af penge i Arla blev i Sverige opfattet som et dårligt signal over for 12.000 mælkeproducenter i Sverige og Nordeuropa, der i 2016 måtte nøjes med rekordlave afregningspriser fra Arla og kæmpede for at overleve.

Henri de Sauvage, der har boet i Stockholm i mange år og taler svensk, kom til Arla i 2013 og har næsten 25 års erfaring i dagligvare- og fødevarevarebranchen. Før Arla-årene var han ansvarlig for Unilevers nordiske forretning med 1.400 ansatte.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen