Berlingske Business

Derfor er Heinekens regnskab dårligt nyt for Carlsberg

FILE DENMARK ECONOMY CARLSBERG
- Med Carlsberg-briller er det altid Vesteuropa samt Central- og Østeuropa, som er de mest interessante regioner at sammenligne med. I Rusland er meldingerne fra Heineken et eller andet sted lige så dårligt, som man kunne have frygtet, siger senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank. Foto:

Der kommer formentlig stadig til at være grus i det russiske maskineri for Carlsberg, når den danske bryggerikoncern i midten af august kommer med sit regnskab for andet kvartal.

Det vurderer senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank over for Ritzau Finans, efter at den hollandske bryggerigigant og Carlsberg-konkurrent Heineken mandag har offentliggjort sit regnskab for årets første seks måneder.

- Med Carlsberg-briller er det altid Vesteuropa samt Central- og Østeuropa, som er de mest interessante regioner at sammenligne med. I Rusland er meldingerne fra Heineken et eller andet sted lige så dårligt, som man kunne have frygtet, siger Morten Imsgard.

HEINEKEN/

- Svært makroøkonomisk klima og stort volumenfald rammer virkelig forretningen hårdt. Heineken melder om tocifrede volumenfald alene i første halvår. Det er også noget af det, vi kommer til at se fra Carlsberg - og sandsynligvis på samme niveau, fordi det russiske marked er så svært, fortsætter analytikeren.

Til gengæld er det positivt, når Heineken fortæller, at man er i stand til at styre sine portefølje og prissætning, så man modvirker mange af disse effekter, vurderer Morten Imsgard.

Carlsberg trodser modgang i Rusland

Det venter han, at Carlsberg kommer til at være fuldt ud i stand til, så mere eller mindre al den volumen, der tabes, hentes ind i stigende priser.

- På den måde er man i sidste ende reelt kun ramt af den svækkede russiske rubel, som til gengæld også gør voldsomt ondt i regnskabet. Det gør det også for Heineken. Den omregningseffekt, der er, er stadig noget, som virkelig tynger tallene i forhold til det niveau, som rublen lå på sidste år, siger analytikeren.

I forhold til Heinekens vesteuropæiske forretning er den lidt mere på linje med det, som man også tidligere har hørt fra bryggerikoncernen AB Inbev, idet sammenligningskvartalet fra sidste år er rigtig svært.

 

- Man har flere markeder, som har været positivt påvirket af VM-slutrunden i fodbold, mens der er markeder, som har haft relativt godt vejr sidste år, siger Morten Imsgard.

- Det har vendt rundt på meget af det. Og specielt det engelske marked har haft det rigtig svært i andet kvartal på grund af det svære sammenligningsgrundlag. Det er noget af det, som Carlsberg heller ikke vil kunne løbe fra, så de kommer til at slås med de svære sammenligninger, som de store konkurrenter også melder om, tilføjer analytikeren.

HEINEKEN-RESULTS/

Desuden nævner Morten Imsgard, at Heineken i årets første seks måneder er bakket omkring 2,4 pct. volumenmæssigt i Vesteuropa, og at der også er udsigt til et volumenfald på nogenlunde samme niveau for Carlsbergs forretning.

Carlsberg præsenterer resultater for andet kvartal 19. august.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen