Berlingske Business
08:14Nets fornyer aftaler med to norske banker

Der er kontant guf i gourmet-slik

slik

Mens fødevareindustrien og detailhandelen konkurrerer benhårdt og er presset på indtjeningen, så nyder de små danske producenter af luksuskonfekture godt af danskernes appetit på kvalitet.

Interessen for danske søde sager i luksusklassen er stærkt stigende. En gennemgang af 2015-regnskaberne fra seks danske producenter af chokolade, is og lakrids viser i hvert fald en markant fremgang i både bruttoavance og indtjening sidste år, hvor salget af fødevarer og andre dagligvarer kun steg to pct. i Danmark.

Den mere end 100 år gamle konfektureleverandør, Frellsen, er også den største, når det gælder søde sager til de kræsne ganer. Men som sådan er den økonomisk ikke prangende. Sidste år var bruttoavancen næste uændret på 106 mio. kr. og resultatet lå stabilt på godt 15 mio. kr.

Frellsen

Til gengæld er det de unge virksomheder i branchen, der er i massiv fremdrift. Og det gælder først og fremmest lakridskongen Johan Bülow,  hvis forretning buldrer derudaf. Alene sidste år voksede bruttoavancen med med 40 pct. til 70 mio.kr., og med Bülows forventning om en vækstrate på 25-30 pct. i år vil han bide Frellsen i haserne.

Johan Bülow billede

Målt på egenkapital, har Johan Bülows lakridsdynasti for længst overhalet familien Frellsen. Selvom Bülow sidste år investerede stort i at opbygge koncernen internationalt, blev nettoresultatet næsten fordoblet til 16 mio. kr., og formuen er nu vokset til 54 mio. kr.

Johan Bülow

Den højt profilerede fynske chokoladeproducent Summerbird, der udspringer af Løgismose-koncernen, er - målt på bruttofortjeneste - nu overhalet af Bülows lakridser. Men Summerbird, der excellererer i økologisk chokolade og nu også raw bars, følger med en bruttoavance på 60 mio. kr. godt med. Og mon ikke sidste års fabriksudvidelser og indtog på det japanske marked vil give endnu et løft i år.

Beier

Rift er der også om flødebollerne og chokoladen fra Spangsberg Chokolade. Den tidligere bolschekonge, Michael Spangsberg, der opfandt Hundeprutter, Ørevoks og Mågeklatter og etablerede BonBon-land, kan efter salget af BonBon-slikket til Toms indtage tronen som flødebollekongen fra Spangsberg Chokolade.

Sidste år blev bruttoavancen fordoblet til 40 mio. kr. og nettoresultatet blev næsten tidoblet til godt 5 mio. kr.

BonBon-manden tilbage i slikbranchen - 1

Dermed er Peter Beiers gourmetchokolade-forretning overhalet på både bruttoavance og indtjening. Peter Beier, der har bebudeet en massiv udvidelse af forhandlernettet, voksede sidste år med 7 pct. på bruttoavancen, mens bundlinjen steg med en tredjedel til 2,4 mio. kr.

Artiklen fortsætter under grafikken

I den kølige afdeling melder Hansens Flødeis om en fremgang i bruttoavancen på godt en tredjedel til 18 mio. kr. sidste år, mens resultatet denne gang er dykket til 1,4 fra 1,6 mio. kr.

Alle de nævnte konfektureproducenter er stadig så små, at de ikke behøver delagtiggøre offentligheden i deres salgstal.

Men de er langt fra Danmarks suverænt største leverandør af søde sager, Toms Gruppen, som sælger alle former for slik for næsten 1,8 milliarder kr. om året.

Sidste år løb bruttoavancen op i 586 mio. kr. og efter et par år, hvor indtjeningen har været slået ud af kurs som følge af investeringer i Tyskland, kom Toms gennem 2015 med et nettooverskud på 49 mio. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen