Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Danskerne vil have mere dyrevelfærd

pix: høns
Danskerne efterspørger, som det aldrig før er set, animalske produkter med mere dyre­velfærd.

Omlægning. Dansk Supermarked har svært ved at skaffe nok fødevarer med mere dyrevelfærd, blandt andet fersk kød, fjerkræ, pålæg og pølser. Landmænd bliver opfordret til at omlægge produktionen.

Danskerne efterspørger, som det aldrig før er set, animalske produkter med mere dyre­velfærd. Det er især kød.

»Dyrevelfærd betyder meget for vore kunder, og det gør vi også i Dansk Supermarked,« siger Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør for ferskvarer i Dansk Supermarked Group.

Derfor satser Danmarks ubetinget største detailkoncern på at skabe vækst i omsætningen og tjene penge på at gøre det nemmere for danske landmænd og fødevareproducenter at lægge produktionen om. Målet er, at dyrene hos landmændene får det bedre, og at forbrugere kan få opfyldt deres ønsker om at kunne købe meget mere og flere varer med mere dyrevelfærd.

Dansk Supermarked har en ambition om i forhold til i dag at øge salget af frilands- og økologiprodukter med mest mulig dyrevelfærd med i alt en halv mia. kroner i 2020 i Føtex, Bilka og Netto.

»I dag er der simpelthen ikke råvarer nok i forhold til den ambition, vi har. Vi opfordrer derfor flere landmænd til at lægge om til produktion med højere dyrevelfærd. Vi vil gerne i dialog med alle, der interesserer sig for dyrevelfærd, og som har gennemslagskraft til at gøre en forskel på dyrevelfærdsområdet. Målet er at gøre det så nemt som muligt for landmænd og fødevareproducenter at komme i gang med omlægningen,« siger Dansk Supermarkeds indkøbsdirektør, Jeppe Dahl Jeppesen.

Alliance med Dyrenes Beskyttelse

Dansk Supermarked indledte i foråret et samarbejde med Dyrenes Beskyttelse om at forbedre dyrevelfærden i produkter fra dyr i landbruget. Og dyreværnsorganisationen blev rådgiver for detailkoncernen.

»Hvis der i 2020 bliver solgt varer for en halv mia. kroner mere om året inden for det højest mulige niveau af dyrevelfærd, har vi nået vores mål. Det vil svare til mellem en to- og tredobling af salget af produkter fra fritgående eller økologiske dyr. Vi tror på, at jo større produktion der er, jo mere falder priserne i butikkerne. Det viser erfaringerne med salg af økologiske varer,« siger Jeppe Dahl Jeppesen fra Dansk Supermarked.

Det er fersk kød og fjerkræ og dermed også pålæg og pølser blandt de produkter, der er mest mangel på. Forbrugerne må ofte nøjes med et meget snævert udvalg, hvis de vil købe ind med god samvittighed på dyrenes vegne, siger han.

Initiativet om af fjerne buræg fra kølediskene i alle butikker inden udgangen af 2017 er det første store tiltag i Dansk Supermarked Group for at få sat turbo på salg af varer med mere dyrevelfærd.

På torsdag holder detailgiganten en dyrevelfærdskonference i Aarhus, hvor Dyrenes Beskyttelse, Landbrug & Fødevarer også deltager. Her er problemerne med, hvordan små og store producenter kan få hjælp til at komme i gang med at omlægge til mere dyrevelfærd, på dagsordenen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen