Berlingske Business

Danskerne vil fortsat gerne have dansk is - men udenlandske giganter har halvdelen af salget

Åbybro Mejeri
Hos Aabybro mejeri siger indehaveren N. H. Lindhardt, at danskerne vil have gode, fede isprodukter baseret på fløde, og så må de gerne rumme en historie. Foto:

Halvdelen af de is, vi spiser, er produceret i udlandet. Men danske isproducenter klarer sig fortsat godt, lyder det fra de større aktører.

Danskerne spiser masser af is. Lidt over halvdelen leveres af udenlandske producenter med mastodonterne Unilever og Nestlé i spidsen. De producerer typisk deres is som private labels.

Det danske ismarked har en samlet markedsværdi på to milliarder kr., og danske isproducenter klarer sig fortsat godt. Det gælder bl.a. Mejerigaarden i Thisted, som er Danmarks største isproducent og netop har aflagt et godt regnskab med et overskud på 22 mio. kr.

»Vi oplever, at forbrugerne bliver mere kvalitetsbevidste og vil betale lidt mere for god is, og det gælder ligeledes økologiske produkter. Vi tror vi på, at danskerne først og fremmest gerne vil have is baseret på fløde, og gerne dansk fløde,« siger Christian Brink, kommerciel direktør på Mejerigaarden til Mælkeritidende, der udgives af Landbrugsmedierne.

Aabybro Mejeri og Vebbestrup Flødeis er enige.

»Det går fornuftigt, og vi klager ikke. Der er naturligvis hård konkurrence, men det er kun sundt,« siger Leif Christensen, indehaver af Vebbestrup Flødeis.

Hos Aabybro mejeri siger indehaveren N. H. Lindhardt, at danskerne vil have gode, fede isprodukter baseret på fløde, og så må de gerne rumme en historie.

»Det kan vi tilbyde,« siger han.

Ifølge Mælkeritidende er Unilever med mærkerne Frisko og Ben & Jerry dominerende leverandør af udenlandsk is på det danske marked. Næststørst er Nestlé. Og lidt længere nede på rangstigen kommer HjemIs, der primært forhandler udenlandsk is.

Mejerigaarden, der producerer Premier Is har 145 medarbejdere, mens Aabybro Mejeri med Ryå Is, Vebbestrup Is og Hansen Is hver har 10-20 medarbejdere i isproduktionen. Tilsammen sidder de tre på ca. 10 pct. af det samlede marked.

Arla Foods, der begyndte isproduktion i 2013, satser på at få 5-10 pct. af det danske ismarked i 2020. Selskabet har i øjeblikket omkring én pct. af markedet. De mindre danske isproducenter med et par medarbejdere er Skee Is, Skarøis, Peters Is, Bornholms Is og Kramer Is samt Paradis Is med 50 butikker, som laver is på små maskiner i den enkelte butik.

Desuden findes en lille gruppe landmænd, der laver is fra egne køer, bl.a. Møns Is og Staby Ismejeri.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen