Berlingske Business
14:05Børsen lukket ned efter tekniske problemer

Danskerne læsser indkøbskurven med økovarer

Økologi
Danskernes appetit på økologiske fødevarer stiger stadig. Foto:

Der er fart på salget af økologiske produkter i landets dagligvarebutikker. Ifølge analysevirksomheden AC Nielsen er salget af øko-varer steget med næsten 18 pct. i årets første halve år.

Salget af økologiske varer i Danmark fortsætter med at skyde i vejret. Ifølge en spritny rapport fra analysevirksomheden Nielsen er salget af økologiske varer steget med hele 18 pct. i første halvår af 2016.

Danskernes stigende appetit på økologi har fået butikkerne til at ændre på deres markedsføring, så økologi nu spiller en større rolle i supermarkedernes reklamefremstød.

øko

Sådan lyder vurderingen fra Rasmus Sarauw-Nielsen, der er såkaldt Retail Analytics Nordic Leader hos Nielsen.

»Økologi er nu blevet så udbredt blandt danskerne, at det er blevet et konkurrenceparameter for supermarkederne og discountbutikkerne. Dette har medført en øget markedsføring af det økologiske sortiment på tværs af detailhandlen, hvilket igen har været med til at accelerere det økologiske forbrug. Så der er på mange måder tale om en forstærkende økologisk spiral,« siger Rasmus Sarauw-Nielsen i forbindelse med rapporten.

I årets første seks måneder har der særligt været gang i salget af økologisk frugt og grønt, men også økologiske æg og kødprodukter er blevet handlet i stor stil.

Per Kølster, der er formand for Økologisk Landsforening, kalder økoboomet »en solid og meget glædelig udvikling«. Han peger på, at der er brug for endnu flere økologer i fremtiden for at sikre, at tilstrækkeligt med økovarer kan nå frem til forbrugerne.

De danske butikskæder er dog i fuld gang med et opruste. For blot to måneder siden meldte Dansk Supermarked ud, at detailkoncernen vil køre sin dagligvarekæde Føtex i stilling til at konkurrere på økologi med Coops økologiske flagskib Irma i København.

Billede

Budskabet fra Føtex-direktør Thor Jørgensen var klart. Varehuskæden går ind i kampen mod Irma for at vinde.

»Føtex kæmper ikke kun for at blive nummer et på økologi i København, men også nummer et blandt de landsdækkende dagligvarekæder,« sagde Thor Jørgensen til Berlingske Business i juli.

Salget af økologiske varer i den danske dagligvarehandel er steget i mere end ti år i træk. Samtidig er eksporten af danske øko-varer næsten syvdoblet på ti år.

25BUSBjarne-er-oekologisk#4.psd

Dansk dagligvarehandel havde sidste år et samlet salg af økologi på 8,4 pct. af det samlede dagligvaresalg på godt 100 mia. kr.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen