Berlingske Business
16:47Domino's lader danske pizzarestauranter gå konkurs

Danskerne lægger flere biodynamiske varer i kurven

14BUSMorten-Bjerre-170049.jpg
Overskrift
Morten Bjerre er en af de biodynamiske landmænd, der fra Nørregård ved Aarup på Fyn forsyner det voksende marked. Dagens kålhøst bliver blandt andet solgt til Aarstiderne, Søris og Solhjulet. Foto: Malene Anthony Nielsen
 

Vi har fået styr på økologien, og et voksende antal forbrugere går videre til biodynamiske varer. Mængden af den type varer i indkøbskurven vokser så meget, at markedet drømmer om at blive lige så stort som det økologiske.

Mange danskere sætter pris på økologi, og flere og flere forbrugere går nu skridtet videre og køber biodynamiske fødevarer.

Både biodynamiske landmænd, gartnerier, fødevareproducenter, gårdbutikker og special­butikker oplever ligesom detailhandlen en stigende interesse for biodynamik.

Det er en niche, der i øjeblikket blomstrer så meget, at en ekspert vurderer, at markedet for biodynamik kan blive stort – ja måske lige så stort som økologien i fremtiden.

Trenden er blevet båret frem af gourmetkokke- og restauranter, blandt andet folkene bag Geranium, og selskaber som Aarstiderne og mejeriet Naturmælk. Hertil kommer, at biodynamiske butikker i de større byer, eksempelvis slagteren »Spis min gris« på Østerbro i København samt butikskæder i dagligvarehandelen oplever vækst på området.

»Hvis tilstrækkeligt med landmænd vil og kan nå at omlægge til biodynamik, tror jeg, at det biodynamiske salg i Danmark om 20 år kan være lige så stort som det økologiske. Det betyder, at biodynamiske, økologiske og konventionelle landmænd til den tid hver vil have en tredje­del af omsætningen af danskproducerede fødevarer,« siger mejeribestyrer Leif Friis Jørgensen fra Naturmælk.

Billede

Og landmændene vil gerne være med:

»Flere vil gerne dyrke biodynamisk, og flere forhandlere vil have biodynamiske produkter. Vores produktion er ikke voldsom stor, men i kraft af at begge aktører bliver mere interesserede, vil den blive større,« siger Klaus Loehr-Petersen, projektleder i For­e­ningen for Biodynamisk Jordbrug.

I 2015 var den danske omsætning på biodynamiske varer på ca. 60 mio. kr. – en stigning på 55 pct. siden 2010. Tallet omfatter ikke salg fra gårde, torvehandel og til restauranter, og her oplever man også en stigning, oplyser Klaus Loehr-Petersen. Derudover er antallet af såkaldt Demeter-godkendte virksomheder, der følger de biodynamiske forskrifter, steget med 50 pct. i samme periode. Men sammenlignet med økologi er biodynamik en lillebitte niche: I alt blev der solgt for 6,2 milliarder kr. økologi alene i danske supermarkeder i 2014.

»Hvis biodynamiske producenter mere effektivt formår at kommunikere fordelene ved at købe biodynamiske varer, vil der helt naturligt komme en stigende efterspørgsel, fordi biodynamikken giver svar på meget af det, mange kunder efterspørger. Vores salg kan blive langt større end i dag,« siger Tore Nederland, sortimentschef i Føtex.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen