Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Danskerne er vilde med kaffe i papkrus

Billede
Anline Jacobsen (tv.) og Amalie Tegllund Rønnenkamp (th.) var blandt de mange københavnere, der i går lagde vejen forbi den populære kaffekæde Baresso Coffee. Virksomheden Frellsens salg af coffee-to-go-bægre er blevet fordoblet på bare to år. Foto: Niels A. Olesen

Hvor mange kopper to go-kaffe kan der sælges i Danmark? Mange. Og væksten fortsætter tilsyneladende med uformindsket styrke.

Selv om man kan købe kaffe på snart sagt hvert et gadehjørne, er der ikke noget, der tyder på, at vi har fået nok af to go-kaffe. Tværtimod ser der ud til fortsat at være stort vækstpotentiale i markedet.

Fra Starbucks er meldingen, at danskerne entydigt har taget kvalitetskaffe til sig.

»Det går godt. Vi får sendt flere kopper kaffe over disken hver eneste dag og ser både vækst og mange muligheder på markedet. Vi ser et stort potentiale for Starbucks i Danmark og forventer at åbne en række nye kaffebarer de kommende år,« siger Michael Hald, head of franchise hos Dansk Supermarked, som på vegne af amerikanske Starbucks driver 15 af de 21 Starbucks-kaffebarer i Danmark. Og som Berlingske skrev onsdag venter ejeren af Espresso House-kæden, tyske Jab Holding, at åbne mere end 30 kaffebarer over hele landet de næste par år, så antallet af caféer kommer op på 78. I samme ombæring bliver de nuværende Baresso-kaffebarer omdannet til Espresso House.

Billede

Interessen for den nyhed siger alt om danskernes appetit på kaffe. Nyheden bredte sig som ild på de sociale medier, hvor flere end 545.000 danskere frem til i går eftermiddag var blevet eksponeret for nyheden via de sociale medier.

Henrik Frellsen, direktør for kaffedivisionen hos Frellsen, der sælger kaffe til virksomheder, restauranter og caféer, fortæller, at Frellsens salg af coffee-to-go-bægre er blevet fordoblet på bare to år. Og samtidig oplever han, at efterspørgslen efter to go-kaffe har udviklet sig i en helt ny retning.

»På kontorer og i virksomheder er coffee-to-go på gaden blevet en faktor. Folk går på gaden for at hente en kaffe. Det hørte vi ikke om for bare 6-7 år siden. Det gælder ikke mindst unge mennesker. De ved godt, hvad de vil have, og derfor er virksomhederne begyndt at spørge os, hvordan de kan skabe et kaffe- miljø, så de kan holde på deres medarbejdere i arbejdstiden,« siger Henrik Frellsen.

I næsten alle Frellsens 39 chokoladebutikker bliver der også solgt to go-kaffe, og her er salget vokset 20 pct. denne sommer sammenlignet med sidste år, oplyser Henrik Frellsen.

Billede

Betaler for en oplevelse

Hos kæden 7-Eleven har man også set en stor vækst i antallet af solgte to go-kaffer:

»Vi har over de sidste fem år fordoblet antallet af solgte kopper kaffe, og det regner vi med at gøre igen over de næste fem år. Vi har en del ting i ærmet på kaffe-området,« siger adm. direktør Jesper Østergaard.

Forbavsende længe har danskerne gladelig betalt 40-45 kr. for en kop kaffe i et papbæger med låg, og ifølge detailhandelsekspert Dorte Wimmer, Retail Institute Scandinavia, er der intet der tyder på, at det vil ændre sig.

Billede

»I alle fødevarekategorier venter vi en stigning i on the go-markedet, især drevet af de unge i alderen 15-33 år. Og de skeler ikke til prisen, hvis det giver merværdi i form af convenience, kvalitet eller en god oplevelse. Det hele handler om perception,« siger hun – en udvikling, som 7-Eleven også har oplevet.

»Generelt går udviklingen i retning af, at der kommer mere fokus på kvalitet, altså at bønnen er den rigtige, at den er økologisk, at den er fairtrade. Folk vil gerne betale mere for en totaloplevelse gennem kaffen. Der er sket en udvikling fra, at man fra ti år siden ikke tænkte så meget over, hvad der var i koppen, til at der i dag er der stor fokus på kaffen og kvaliteten,« siger adm. direktør Jesper Østergaard.

Baresso

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen