Berlingske Business
17:42

Danskerne er blevet glade for økologisk vin

25BUSBjarne-er-oekologisk#4.psd
Bjarne Thougaard Kristensen producerer økologisk vin fra sin gård i Gislinge ved Holbæk. I forbindelse med finanskrisen gik hele hans produktion i stå, og derfor lod han vinen fra finanskrisetiden ligge på egetræsfadene i stedet for at tappe dem på flasker. Det er blandet andet den vin, han sælger nu. Foto: Malene Anthony Nielsen

På et år er salget steget med 67 procent, viser tal fra Danmarks Statistik. Lav prisforskel, udvidet sortiment og større økologisk bevidsthed vil få stigningen til at fortsætte, lyder det.

Vi kigger i stigende grad efter det røde øko-mærke, når vi langer vinflasker ned i vores indkøbskurve. På et år er salget af økologisk vin, hedvin, cider og spiritus steget med 67 pct. fra 2014 til 2015.

Det viser tal fra Danmarks Statistik, baseret på et særtræk foretaget af Landbrug & Fødevarer.

»Forbrugere, der i forvejen køber økologi, vil gerne have, at hele fødevarepaletten er økologisk. Der er ikke længere kun basisvarer som æg og mælk, nu skal også luksusvarer som øl og vin være økologisk,« siger Ejvind Pedersen, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, som har foretaget særtrækket fra Danmarks Statistik.

18BUSThiese-Mejeri-165216.jpg

For når man stikker kniven i en økologisk bøf, vil man også skylle den ned med økologisk vin. Derfor er det de forbrugere, der i forvejen køber økologiske basisvarer, som driver stigningen frem, forklarer Ejvind Pedersen.

Men vi har kun set toppen af isbjerget i forhold til det økologiske forbrug, og derfor forventer Ejvind Pedersen, at endnu flere kommer med på den økologiske vinvogn.

»Gruppen af økologiske forbrugere stiger hele tiden. Det kan vi se på stigningen i den økologiske markedsandel, der er steget støt siden 2003,« siger han.

Som Berlingske Business tidligere har beskrevet, er økologi i gang med at blive big business i Danmark. Den økologiske markedsandel er oppe på 8.4 pct. af den totale omsætning af fødevarer i dansk detailhandel. Det er den højeste markedsandel i verden. Og sidste år omsatte dagligvare­handelen i Danmark for syv milliarder kroner økologiske varer. En stigning på 12 procent i forhold til året før.

Dansk Supermarked genkender tendensen

Selv om tallene også dækker over hedvin, cider og spiritus, står den økologiske vin for langt størstedelen af stigningen, forklarer Ejvind Pedersen. Han bedste estimat er, at økologisk vin udgør 95 pct. af det samlede tal.

At økologisk vin er et hit blandt de danskere forbrugere vækker genklang hos Dansk Supermarked Group, der står bag Netto, Føtex og Bilka. Kommunikations­afdelingen oplyser til Berlingske, at økologisk vin særligt er begyndt at hitte inden for det sidste halve år.

irma

Især Føtex-kæderne oplever en stigende efterspørgsel. Derfor er det et område, koncernen vil satse på fremadrettet, oplyser kommunikationskonsulent Julie Spanner Kloppenborg.

Også Økologisk Landsforening oplyser til Berlingske, at de genkender tendensen og peger på, at det voksende udvalg i daglig­varehandelen er en væsentlig årsag til den store stigning i salget af øko-vin.

Hos Danmarks største forretning med speciale i økologisk og biodynamisk dyrkede kvalitetsvine, Økovin.dk, bekræfter ejeren, Jens Lindby, at efterspørgslen stiger.

»Der er kommet mere økologisk vin på markedet, og prisforskellen mellem økologisk og konventionelt produceret vin er blevet mindre. Jeg tror, forbrugerne er blevet mere bevidste. Når de finder ud af, at vin­bønder sprøjter deres marker op til 22 gange på en sæson, tænker de nok en ekstra gang over at vælge økologisk vin,« siger han.

20BUSF-tex-143541.jpg

Fra Coop lyder meldingen, at man vil øge salget af økologisk vin de kommende år.

»Hidtil har økologiske vine udgjort en forsvindende lille del af det samlede vinsalg i Coop. Det vil i de kommende år ændre sig. Frem mod 2020 har Coop sat som mål at mangedoble salget, så det kommer til at udgøre ti procent at det samlede vinsalg i de 1.200 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Irma. I alle de store vinproducerende lande dukker der i disse år flere producenter frem, der formår at producere meget velsmagende økologiske vine. Derfor kommer vi til at udvide udvalget betragteligt mod 2020. I takt med at vores kunder oplever den høje kvalitet, forventer vi, at flere vil købe økologisk vin,« skriver Coops Informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, i en mail til Berlingske.

En af Danmarks få danske vinbønder er Bjarne Thougaard Kristensen. Han producerer økologisk vin fra sin gård i Gislinge ved Holbæk. Indtil 2016 har han haft fire aftagere af de økologiske rød-, hvid- og rosévine, han modner i store egetrædsfade på gården. Men i løbet af foråret har han mere end fordoblet sin kundegruppe. Syv nye kunder er ­kommet til i år.

»Jeg har virkelig kunnet mærke efterspørgslen i år. Det har været et travlt forår,« siger han.

I forbindelse med finanskrisen gik hele produktionen ellers i stå, fortæller Bjarne Thougaard Kristensen. Derfor lod han vinen fra finanskrisetiden ligge på egetræsfadene i stedet for at tappe dem på flasker. Det er blandet andet den vin, han sælger nu.

Danmarkskort: Sådan har økologien bredt sig herhjemme

Hvordan er det gået med andelen af økologi i indkøbskurvene i din område gennem årene? Klik på billedet for at se kortet.

Skub til en global økologiproduktion

På trods af den markante stigning i salget af økologisk vin udgør de økologiske dråber stadig en lille del af den samlede markedsandel, fortæller Ejvind Petersen.

»Hvor økologisk mælk står for en markedsandel på 30 pct., er den økologiske vin stadig i sin spæde vorden. Der findes ikke præcise tal på den økologiske vins markedsandel, men jeg vil skyde på, at den ligger på fem pct.,« siger han.

Danmark er verdensmester i økologi Virksomheden Aarstiderne

Også han peger på, at prisforskellen er blevet mindre mellem økologisk vin og almindelig vin. Det kan være med til at sætte yderligere skub i efterspørgslen de kommende år, mener han.

Den økologiske vin på det danske marked kommer hovedsagligt fra udenlandske producenter, især fra Australien, Spanien, Italien og Frankrig. For den danske vinproduktion er meget lille, og derfor kommer den stigende efterspørgsel ikke til at sætte et stort aftryk på den danske eksport af økologisk vin, mener Ejvind Pedersen. I stedet hæfter han sig ved det globale perspektiv i den økologiske vinglæde.

»Nogen vil måske hævde, at det ikke gavner Danmark, når det hovedsagelig handler om import. Men i forvejen er det meste af vores vinforbrug i dag importeret vin. Det er positivt, at forbrugerne er med til at skubbe økologiproduktionen i gang globalt,« siger han.

12BUSBertel-og-svinene-1522.jpg

Han påpeger, at efterspørgslen på økologisk vin kommer fra hele Europa. Derfor kan forbrugerne virkelig være med til at sætte gang i en omstilling til økologisk vinproduktion, mener han.

»Vi får større økologiske jordarealer fri for pesticider i store vinproducerende lande som Frankrig, Spanien, Italien og Australien. Og forbrugerne i Danmark og Europa vil få glæde af markant færre sulfitter i deres vin. Det er da glædeligt,« siger han.

Økologisk sommerferie: Her er sommerens oplevelser med økologiske landbrug og events

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen