Berlingske Business
17:41God weekend

Danske virksomheder jagter vand for milliarder

carlsberg
Bjarne Pedersen skal som energikonsulent på Carlsbergs bryggeri i Fredericia holde øje med vandforbruget i produktionen. Og det kræver et vågent øje at holde styr på de 1,4 mio. kubikmeter vand, der fosser gennem virksomheden om året. Der er derfor mange penge at hente ved at gennemføre besparelser, da regningen løber op i 30 mio. kroner om året for forbruget og udledningen. Bl.a. har bryggeriet investeret i et anlæg til rensning af CO2 fra gæringsprocessen og dermed fundet besparelser gennem ny teknologi, der er udviklet af en lokal virksomhed i Fredericia. Foto:

Vand er fremtidens knappe ressource. Carlsberg søger besparelser ved at skrue ned for vandforbruget, mens Grundfos forventer at tjene stort på at sælge vandløsninger.

Lugten af gammelt øl og vaskemiddel fylder næseborene. Imens klirrer endeløse rækker af ølflasker, der slanger sig af sted på et transportbånd. Undervejs bliver flaskerne ført ind under en bruser, der poster vand ud og skyller dem rene.

»Jeg kalder den elefantbruseren, for man kunne jo bruse en elefant med den. Det behøver vi ikke for at vaske en ølflaske, og det er spild af vand,« siger Bjarne Pedersen og peger på en stor sø, der vokser under bruseren.

Han er energikonsulent og det tætteste Carlsberg kommer på et »energi- og vandpoliti« på sit bryggeri i Fredericia. Her bliver størstedelen af gruppens øl til det danske marked brygget og både Coca-Colas og Carlsbergs egne læskedrikke tappet. Årligt løber der mere end 1,4 mio. kubikmeter vand ud af hanerne på bryggeriet - mere end vandforbruget i hele den nærliggende by Middelfart - og man betalte sidste år næsten 30 mio. kroner for at købe vand og skille sig af med spildevandet igen.

Miljøprofil og bundlinje

Billedet er det samme på Carlsbergs bryggerier i hele verden. Derfor arbejder selskabet målrettet på at skrue ned for vandforbruget både med øje for deres miljøprofil, men også af hensyn til bundlinjen.

»I bund og grund handler mit arbejde om at spare virksomheden for udgifter. Det er der ikke nogen tvivl om,« siger Bjarne Pedersen og forklarer, at alene i Fredericia kan man ved enkle tiltag spare 2,5 mio. kroner om året på vandregningen.

Én ting er muligheden for at spare vand og dermed penge i Fredericia. I andre dele af bryggerikæmpens globale forretning handler vandbesparelserne om produktionens overlevelse. Carlsberg har kortlagt sit globale behov for vand i den rigtige kvalitet. Selve verdenskortet holder man for sig selv, men Carlsberg-gruppens environmental manager, Eskild Andersen, lægger ikke skjul på, at adgangen til vand er helt afgørende for forretningen.

»Vand er selvfølgelig enormt vigtigt for os. For hvis vi ikke har noget vand, så har vi ikke noget øl. Når vi ser på fremtidens vandbehov, så har vi nogle få steder i verden - specielt i Asien - hvor der kan komme nogle problemer. Området har stor bevågenhed i branchen,« siger han.

Vand som en knap ressource er langt fra en udfordring, Carlsberg kæmper med alene.

Ifølge analysefirmaet Global Water Intelligence vil netop Asien, men også Mellemøsten, Afrika og store områder i Nordamerika blive ramt af vandmangel frem mod 2030. Og en ny rapport fra organisationen Carbon Disclosure Project og revisionsselskabet Deloitte understreger, at adgang til vand er et vigtigt emne for mange af verdens største virksomheder.

Vand kan udløse konflikter

185 virksomheder så forskellige som Nestlé, H&M, olieselskabet BP og medicinproducenten Pfizer har alle svaret på en række spørgsmål i forbindelse med rapporten, og mere end hver tredje svarer, at de ser mangel på vand som en risiko på deres forretningsområde.

»Vandmangel kan godt virke fjernt i Danmark, for vi sidder jo ikke og mangler vand i Danmark i dag. Men mange af de virksomheder, der har flyttet deres produktion eller dele af deres produktionskæde til f.eks. Indien eller Bangladesh, oplever på nært hold de problemer, akut vandmangel kan skabe,« siger Kristoffer Hvidsteen, manager i CSR hos Deloitte.

I dag kæmper nationer og befolkningsgrupper om olie og andre råstoffer fra undergrunden. På samme måde vil vand frem mod 2030 i stigende grad blive en knap ressource, der kan udløse konflikter.

Det vurderede det amerikanske forsvarsministeriums efterretningsenhed, Defence Intelligence Agency, tidligere i år. Også organisationen World Economic Forum ser en vandkrise som den største risiko i sin seneste globale risikoanalyse.

Grundfos vil tjene milliarder

På bryggeriet i Fredericia brugte Carlsberg tidligere mange tusind kubikmeter vand om året til at rense CO2, der blev udviklet under øllets gæringsproces. I dag er det gamle anlæg erstattet af nye cylindre i blankt metal, hvor CO2en bliver renset med flydende CO2. Det nye anlæg er udviklet af firmaet Union fra Fredericia, og fremgangsmåden sparer Carlsberg for både at indkøbe og skille sig af med store mængder vand hvert år.

Ligesom Union har udviklet en ny løsning til Carlsberg, rummer fremtidens fokus på vand som en knap ressource mulighed for at tjene store summer for danske virksomheder. Forretningspotentialet handler ikke mindst om, at så lidt som muligt af det kostbare drikkevand går tabt.

»Når man kigger ud i verden, er der et stigende behov for rent drikkevand og vand til landbrug og produktion i blandt andet Kina og Indien. I de samme lande er der eksempler på, at mellem 50 og 60 procent af vandet går tabt, før det når frem til slutbrugeren. Her kan vi bruge de stærke danske kompetencer, vi har på området,« siger Morten Rungø, områdeleder for vand i byer hos DHI Group, der både forsker i vandløsninger og sælger dem.

Danmark eksporterer årligt vandteknologi for 14,3 milliarder kroner, og på verdensplan er vandsektoren en vækstbranche med en omsætning på 2.700 milliarder kroner.

Penge, som pumpevirksomheden Grundfos arbejder på at tjene sin del af.

»Vi har store ambitioner ud i vandteknologi. Og store ambitioner i vores sprogbrug betyder, at vi håber, at vi om 10-15 år har genereret 15-20 milliarder kroner alene i nye vandområder. Det er bestemt ikke urealistisk,« siger Carsten Bjerg, koncernchef i Grundfos og uddyber:

»I takt med at vand bliver en endnu mere knap og kostbar ressource, opstår der forretningspotentiale overalt i vandets livscyklus. Altså, lige fra at skaffe vand, sørge for at det ikke går til spilde, fordele det og rense spildevandet på en hensigtsmæssig måde. Her kan mange danske virksomheder komme i spil.«

Politisk uenighed om vandpolitik

I debatten om eksport af vandteknologi har de Radikale senest presset på for at lade private drive vandforsyningen i Danmark, fordi virksomhederne mangler erfaring fra hjemmemarkedet. Forslaget mødte modstand fra regeringspartneren Socialdemokraterne, men de Radikale vil arbejde på at få forslaget gennemført i forbindelse med en planlagt revidering af Vandsektorloven i begyndelsen af 2013.

I dag bruger Carlsberg i gennemsnit 3,2 liter vand for hver liter øl og læskedrik, koncernen producerer. For tre år siden var forholdet 3,7 liter vand pr. liter, så det går fremad. Men det er stadig langt fra godt nok, understreger Bjarne Pedersen, mens vi slutter turen rundt på bryggeriet i den enorme vaske- og tappehal i Fredericia.

»Det burde jo være én liter vand til én liter øl eller sodavand - eller 0,8 til én, hvis vi opsamlede regnvand. Selvfølgelig skal vi bruge noget vand til rengøring, men vi kan blive meget bedre,« siger energikonsulenten.

En vandhane pjasker vand ud på gulvet under en af maskinerne i hallen som for at understrege hans pointe.

Både på den store og den mindre skala er vandbesparelser en afgørende opgave i en tid, hvor kampen om vandet vokser - mens priserne stiger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen