Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Danske økologer jagter vækst i Sverige

helenebirk
Helene Birk, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Økologisk frugt og grønt importeret fra Danmark er blevet det store hit i Sverige. Det har svenskerne i modsætning til danskerne ingen tradition for at producere. Men også økologisk juice og sodavand går som varmt brød.

Danske økologer har for længst lagt det langhårede image bag sig. Nu gælder det en milliardeksport til nabolandene Sverige og Tyskland, men også til fjerne lande som Kina og Dubai. Svenskerne vil gerne have danskproduceret økologisk frugt, grønt og juice, mens de foretrækker svenske økologiske kyllinger og svinekød.

»Vi har fået en rigtigt stor eksport til Sverige, der er et af vores største eksportmarkeder,« siger administrerende direktør og medindehaver Niels Rømer fra den succesrige virksomhed Naturfrisk.

Young man serving food

Niels Rømer kan skrive under på, at hans økologiske produkter har succes i Sverige. Naturfrisk er navnet på en serie af økologiske sodavand og juicer, som bliver produceret på flasker på 25 cl på det familieejede Ørbæk Bryggeri. Varerne kan købes på en række svenske caféer, restauranter og helsebutikker og formentlig snart i Coop Sveriges supermarkeder. Naturfrisk bliver f.eks. solgt til den populære virksomhed Paradiset, der ejer og driver Skandinaviens største økologiske butik og flere økologiske caféer i Stockholm.

Det er trendy at købe økologisk i både Danmark og Sverige. Med 10 millioner indbyggere er Sverige befolkningsmæssigt Skandinaviens største land. I Danmark er vi 5,6 millioner. Mens næsten alle danskere køber økologisk, køber syv ud af otte svenskere økologisk. Derfor er Sverige et vigtigt marked for danske økologiske eksportører, da der er stort potentiale i at udvikle markedet.

»Sverige er uden sidestykke vores mest voksende eksportmarked. I 2017 vil vi have endnu mere fokus på det svenske marked. Vi har for alvor fået gang i eksporten til Sverige, og primært frugt og grønt er steget mest. Men også eksporten af drikkevarer går godt,« siger Helene Birk, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

2016 blev et nyt rekordår for salget af økologiske fødevarer i Sverige. Salget i detail, foodservice og nethandel steg samlet med 18 procent til 20 milliarder kr., ifølge en markedsreport fra analysevirksomheden EkoWeb. Herhjemme skønner Økologisk Landsforening, at økosalget sidste år ifølge udgjorde godt og vel halvdelen af det svenske salg.

»Politikerne, hele den økologiske branche og forbrugerne i Danmark er med på, at man vil øge dansk økologisk produktion. I Sverige er vi lidt bagefter, f.eks. at økologi er noget, landbruget skal satse på. Vi har ingen tradition for produktion af økologisk frugt og grønt. Det er Danmark meget bedre til. Frugt og grønt udgør den største gruppe varer, vi importerer fra Danmark, og salget er steget ganske meget. Men når det gælder økologiske æg, kød, kylling eller mælk, vil vore forbrugerne helst have svenske produkter,« siger redaktør Cecilia Rygaard fra EkoWeb.
Ikke selvforsynende

Øko

Sverige er langt fra selvforsynende på økologiske fødevarer, så en del varer importeres. Det skyldes ikke mindst Økologisk Landsforenings vellykkede markedsføringskampagner de seneste år, at svenske forbrugere i stigende grad kaster sig over økologiske produkter fra Danmark, mener eksportchef Helene Birk.

I 2015 eksporterede danske økovirksomheder for små 400 mio. kr. til Sverige. Det er en fordobling i eksporten på blot tre år og en vækst på 35 procent i forhold til 2014. I 2016 venter Helene Birk en vækst i eksporten til Sverige på mindst 18-20 procent.

Klaus Vestergaard fra DanRoots ved Tange Sø er en af Danmarks største producenter af økologiske og konventionele rodfrugter. og han er i gang med en massiv udvidelse af sin økologiske produktion. DanRoots leverer varer til flere danske supermarkedskæder og eksporterer en stor del af sine produkter.
»Vi er lige kommet ind med leverancer af økologiske rodfrugter hos Netto i Sverige. Det er gulerødder, persillerødder, jordskokker og rødbeder. For mig er det rigtigt spændende at kunne sende spændende økovarer uden for Danmarks grænser, siger han.

30BUSPix-Benjamin-oko-16041.jpg

Fragtpriser spænder ben

Svensk producerede økologiske gulerødder er væsentligt dyrere end dansk producerede gulerødder, siger Klaus Vestergaard.

Han peger på, at konkurrencen på det svenske marked fra visse europæiske producenter er benhård. Årsagen er, at det f.eks. er meget billigere i fragt at køre et parti gulerødder fra Tjekkiet til Sverige end fra Danmark til Sverige. Det betyder, at hans afregningspriser skal være lave for, at DanRoot kan konkurrere.

»Men jeg ser alligevel rigtigt gode muligheder for os i Sverige,« siger Klaus Vestergaard.

frugt

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen