Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Danske Hungry i vild vækst: Fordobler resultatet i år

Aaa

Den danske internetiværksætter Morten Larsen, der med firmaet Hungry har taget kampen op mod det børsnoterede Just-Eat, forventer at kunne fordoble resultatet før skat i 2016. Han er lige nu i Sydspanien for at videregive sin opskrift på succes til danske iværksættere.

Morten Larsen slår ud med armene og lægger an til et solidt sælgersmil.

»Jeg har en rigtigt god nyhed,« siger han.

Den 38-årige iværksætter, der for en håndfuld år siden forlod posten som administrerende direktør for Just-Eat i Danmark, satte for 3,5 år siden gang i virksomheden Hungry, hvor man kan bestille takeaway på nettet.

Og efter år med underskud og store offensiver i Irland og Holland kunne virksomheden i 2015 præsentere et resultat før skat på to millioner kroner. Men nu gafler firmaet så mange markedsandele i Danmark, at Morten Larsen godt tør love, at selskabet fordobler sidste års resultat før skat allerede i år.

»Jeg er da vildt stolt over, at vi er nået så langt. Vi har brugt de penge, som jeg skød ind i selskabet til at starte med, og når vi nu begynder at give overskud, så viser det, at vi har ramt rigtigt,« siger han.

I alt formidler firmaet bestillinger af mad på nettet for over 200 millioner kroner i Danmark alene.

Mistede lysten

Historien om Hungry er også historien om at miste lysten til at drive virksomhed. Da Just-Eat blev opkøbt fortsatte Morten Larsen som dansk direktør, men her savnede han det at få en virksomhed til at vokse og sætte ting i gang, som Morten Larsen beskriver det.

»Det har været sindssygt sjovt at få Hungry op at stå. En af de ting, jeg savnede til sidst i Just-Eat var iværksætterånden. Jo flere kapitalfonde, der kom ind i billedet jo mere forsvandt det, jeg faktisk holder af,« siger han.

Og det fik ham også til at forlade virksomheden og sætte gang i sit eget firma, der har taget utraditionelle metoder i brug for at få pengene til at skabe vækst.

Kreativ marketing

I denne uge giver Morten Larsen den som konferencier og oplægsholder i Sydspanien, hvor knap 200 iværksættere er samlet for at få sat ekstra skub i deres forretningsplaner til arrangementet Seedster.

Og til dem er Hungry-stifterens budskab klart. Man skal finde smarte måder at få mest muligt ud af sin pengekasse, når man etablerer nye virksomheder.

Erhvervsmanden leverer selv eksemplet: Hungry og Ekstra Bladet indgik i de første leveår en marketing aftale, der gav mediehuset en option på at købe sig ind i takeaway-firmaet mod, at de lavede massiv eksponering af selskabet i annoncer. I dag ejer de mediehuset JP-Pol otte procent af virksomheden.

»Det var en måde at få enorm stor eksponering uden at betale en krone. Når du stifter en virksomhed, så skal man virkelig være varsom med, hvad man bruger penge på og sørge for, at det er kreativt set med kommercielle øjne,« siger Morten Larsen.

Det til trods kommer firmaet dog før eller siden til at skulle investere igen. Lige nu overvejer Morten Larsen, hvor Hungrys næste erhvervseventyr skal være. Det kunne i princippet godt blive uden for Europa, fortæller Morten Larsen.
»Vi har ingen konkrete planer endnu, men vi leder efter markeder, hvor der er mulighed for at komme ind og få fat i markedsandele. Vi har ikke noget imod at være nummer to så længe, der er plads til os,« siger han.

I alt har Hungry 4.150 restauranter som kunder

Berlingske Business er inviteret til iværksætterseminari Sydspanien af Seedster.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen