Berlingske Business
17:42

Dansk Supermarked sortlister buræg

pix: buræg
Dansk Supermarked sortlister buræg.

Føtex, Bilka og Netto i Dansk Supermarked stopper i løbet af det næste år salg af buræg i køledisken­e og skruer op for markedsføring af økoæg- og frilandsæg. Føtex og Salling går forrest.

Når forbrugerne går i supermarkedernes kølediske og lægger æg i indkøbskurvene, vælger flere og flere forbrugere buræg fra. Bevidste og moderne danskere ønsker produkter fra dyr, der kan udfolde sig ordentligt og har mest mulig dyrevelfærd.

Det får nu Dansk Supermarked til at sortliste buræg. De vil være ude af butikkerne inden udgangen af 2017. I stedet skruer Dansk Supermarked op for blusset for markedsføring af økologiske æg og frilandsæg.

Føtex og Salling går forrest. Fra 1. september i år stopper de to kæder salget af buræg, mens Bilka og Netto følger efter inden for det næste halvandet år.

tractor in a field

I 2014 indstillede butikkerne i Føtex Food salget af buræg. Næste trin er, at samtlige Føtex-butikker sortlister æg fra burhøns.

»Der er vældigt meget debat i dyrevelfærd i offentligheden. Vores kunder har reageret rigtigt fint på, at vi for to år siden stoppede salget af buræg i Føtex Food, og det er derfor helt logisk at gøre det samme i hele Føtex. Vi prioriterer dyrevelfærd og er kundernes garant for ansvarlige valg og varer,« siger Thor Jørgensen, kædens direktør.

Direktøren peger på, at der stadig er en stor gruppe meget prisbevidste kunder, der hverken vil have økoæg eller frilandsæg. De foretrækker skrabeæg, fordi de er væsentligt billigere.

Om udfasningen af buræggene lyder det fra Dansk Supermarked-koncernens hovedkontor i Aarhus:

»Vi er klar, og kunderne er klar. Bedre dyrevelfærd betyder meget for os, og som Danmarks største detailhandelsvirksomhed er det vigtigt, at vi agerer ansvarligt. Dyrenes Beskyttelse rådgiver os i, hvordan vi kan højne dyrevelfærden. Og her er udfasningen af buræg et væsentligt element,« siger Jeppe Dahl Jeppesen, ferskvaredirektør i Dansk Supermarked Group.

Kampplads om kunderne

Sortlistning af buræg er blevet en kampplads for kundernes gunst i detailsektoren. Med tiltaget om udfasningen af buræg i tre kæder inden udgangen af 2017 får Dansk Supermarked et konkurrence- og imagemæssigt forspring i forhold til Coop, der har sat sig som mål at udfase buræg i alle dagligevarekæder i 2020. I marts i år traf Coop beslutning om, at salg af buræg blev stoppet inden for fem år. Coop venter, at det først bliver SuperBrugsen, der udfaser buræg.

Irma gjorde det allerede for 20 år siden, mens Kvickly fulgte efter i sensommeren 2013. Turen til at skrotte buræg er nu kommet til SuperBrugsen, Fakta, Dagli’Brugsen og LokalBrugsen.

Pix - Danish Crown

Dansk Supermarked har i flere år arbejdet målrettet med at fremme salget af økologiske æg, æg fra fritgående høns og skrabeæg. På tre år er salget af buræg i Føtex, Bilka og Netto halveret og udgør i dag en fjerdedel af det samlede salg af æg. Sidste år solgte Dansk Supermarked 100 mio. buræg.

Hos koncernens hovedleverandør af æg, Hedegaard Foods, siger adm. direktør Ivan Noes Jørgensen, at salget af frilandsæg og økologiske æg er steget med godt 50 procent siden sidste år.

For nogle år siden gjorde Dyrenes Beskyttelse op, at buræg udgjorde 60 procent af alle solgte æg i detailsektoren i Danmark.

»Vi kan slet ikke få armene ned over udmeldingen fra Dansk Supermarked Group. Det er helt fantastisk. Med en tredjedel af markedet for æg i detailhandelen og med en så ambitiøs tidsplan for udfasningen venter vi, at dette initiativ for alvor vil betyde et stop for salg af buræg i Danmark. Knap halvdelen af alle æg solgt i Danmark er stadig buræg, så der er endnu en vigtig kamp at kæmpe. Dansk Supermarkeds beslutning om at udfase buræg vil gøre en virkelig stor forskel,« siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Høgsted

»Skjulte« buræg væk fra 2019

Men selv om Dansk Supermarked dropper salget af buræg med skal og pasteuriserede buræg i kølediskene, kan forbrugerne stadig få masser af produkter med æg fra burhøns. Det er et kæmpemarked. Lige fra frisk pasta og koldskål til mayosalat, italiensk salat, kyllingesalat, flødeboller og færdige kager.

Dansk Supermarked Groups ambition er at udfase de såkaldt »skjulte« buræg fra egen produktion og egne varemærker senest inden udgangen af 2019. Det gælder blandt andet produkter fra bagerforretningerne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen