Berlingske Business

Dansk småkagekrig blusser op i Asien

Vanillekranse
Arkivfoto Foto:

Den danske småkageproducent går i flæsket på den indonesiske fødevaregigant Mayora for at forsvare det lukrative salg af danske småkager i Kina.

Den danske småkageproducent Kelsen Group tager kampen op mod den indonesiske fødevaregigant Mayora og anklager dem for vildledning og falsk markedsføring.

Det skriver dagbladet Børsen.

Omdrejningspunktet er den klassiske danske småkage, som Mayora sælger i Kina under navnet Danisa, men Kelsen mener, at Mayora vildleder de kinesiske forbrugere, når de pynter kagedåserne med en kongekrone og ord som Copenhagen, Denmark, Danish Specialty Food og Original Danish Recipe selvom kagerne bages i Indonesien.

»De pynter sig med lånte fjer og giver indtryk af, at deres småkager er danskproducerede. Vi anså dem i starten som en kopist ligesom alle andre, men de har nogle store markedsføringsbudgetter, der betyder, at de vokser markant og skader vores salg,« siger Brian Rønsholdt, administrerende direktør i Kelsen Group.

Pics-Baresso

Han mener, at Mayoras salg af Danisa-småkager koster Kelsen en trecifret milliardomsætning i Kina hvert år, men er overbevist om, at de kinesiske forbrugere ville vælge hans kager, hvis de vidste, at Danisa ikke er bagt i Danmark.

I 2013 blev Kelsen Group købt af amerikanske Campbell Soup Company for 1,5 milliarder kroner. Mayora er børsnoteret og omsætter årligt for mere end ti milliarder kroner.

I Mayoras danske datterselskab Danish Specialty Food med base i Hellerup undrer administrerende direktør Erik Bresling sig over timingen i Kelsens kinesiske sagsanlæg.

»Vi ejer varemærket Danisa, der så bliver produceret i Indonesien. Om det er vildledning må reglerne i Kina jo afgøre. Men sådan har vi altså gjort i mere end 20 år, Jeg forstår ikke helt, om Kelsen først er vågnet op nu, eller om det er fordi, vi er blevet så stor en konkurrent, at de nu er irriterede over det, som vi startede tilbage i 1988,« siger Erik Bresling og påpeger, at Danish Specialty Food i september købte Tylstrup Kager i Støvring, og dermed er klar til også at bage i Danmark.

pix - campbell 2 - biz

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen