Berlingske Business
11:00Nationalbanken: Digitale centralbankpenge giver ikke bedre betalingsløsninger

Dansk saftpresser stormer frem i verden

CO-RO-produkter
CO-RO i Frederikssund står bag en række kendte drikke-brands.

Det ekspansionsivrige firma Co-Ro, der blandt andet står bag Sunquick og Sun Lolly, slår igen rekord. Sidste år steg omsætningen med 17 pct. til små to milliarder kr. i forhold til 2014. Overskuddet før skat bankede også i vejret.

Går man på café og biografen i Shanghai eller Beijing og køber en Sunquick frugtsaft, er det næppe usandsynligt, at den kommer fra den danske saftproducent CO-RO i Frederikssund.

Selskabet har 90 procent af sin omsætning i udlandet. I 2015 slog CO-RO atter rekord. Denne gang med en omsætning på små to milliarder kr. eller en stigning på 17 procent sammenlignet med 2014.

Overskuddet før skat blev på 326 mio. kr. mod 244 mio. kr.i 2014, og det er en stigning på 34 procent.

CO-RO skabte 110 nye arbejdspladser i 2015 og har nu over 1.100 medarbejdere globalt.

Co-RO

CO-RO spiller en ikke ubetydelig global rolle inden for drikkeklare læskedrikke, juice og frys-selv-is.

I det velhavende arabiske Saudi-Arabien er læskedrikken Suntop blevet en hel institution. Også i andre lande i Mellemøsten læsker mange forbrugere sig med en brik Suntop eller et bæger med frugtsaften Sunquick.

»Det har været et godt år, hvor vi for fjerde år i træk præsterede vækst i såvel omsætning som indtjening. Selvom væksten i høj grad er påvirket af gunstige valutakurser og råvarepriser,« siger administrerende direktør Søren Holm Jensen.

Han har siddet i chefstolen i kun et år.

Ud over gunstige valutakurser og råvarepriser er den flotte fremgang først og fremmest drevet af vækst i salget i hovedmarkederne i Mellemøsten, Kina og Sydøstasien.

Juice

Desuden voksede salget af CO-RO’s internationale varemærker, Sunquick, Suntop, Sun Cola og Sun Lolly.

En væsentlig del af selskabets omsætning og indtjening kommer fra Saudi-Arabien og andre lande i Mellemøsten med høj geopolitisk uro og økonomisk usikkerhed.

»Det udgør en betydelig risiko for vores fremtidige vækst. Derfor vil vi i de kommende år vil øge vores fokus på samt investeringer i innovation og nye markeder for at få en bredere portefølje af produkter og lande,« siger Søren Holm Jensen.

CO-RO er i øvrigt efter 20 års fravær tilbage i Iran, som tidligere var ét af selskabets tre største markeder. I samarbejde med en lokal partner, startede CO-RO lokal produktion af Suntop i 2015. Og i år er der startet salg af Sunquick saftevand, i første omgang importeret fra Danmark.

»Iran er det største marked for saftevandskoncentrat i Mellemøsten, og med 80 mio. indbyggere og ophævede sanktioner mod landet har Iran et stort potentiale,« siger Søren Jensen.

Forretningsmodellen er, at CO-RO på sin fabrik i Frederikssund producerer koncentrater af bl.a. appelsiner, mangoer, tropefrugter, passionsfrugter, æbler og solbær.

Det sender firmaet i bags på ét ton stykket til fabrikker i bl.a. Saudi-Arabien, Kina og Malaysia, hvor man tapper læskedrikke og saftevand.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen