Berlingske Business

Dansk økologi er i vælten i udlandet

Økologisk GERMANY TRADE FAIR
Arkivfoto: En stand med det danske »NaturFrisk« til Biofach i Tyskland i 2009. Foto:

På verdens største messe skal danske virksomheder forsvare positionen som verdens førende indenfor økologi.

Med det største antal danske virksomheder nogensinde i ryggen søsætter Danmark de næste tre dage det hidtil største økologiske fremstød på verdens største økologiske fødevaremesse, Biofach i Tyskland.

49 danske virksomheder er på den danske stand i Nürnberg med sammen med økovirksomheder fra hele verden i en lang stribe store haller proppet med alle tænkelige former for økologiske produkter.

Økologisk Landsforening står sammen med netværket Bio Aus Dänemark bag fremstødet.

køer

Danmark er verdens førende økologination, og det vækker stor international opmærksomhed, fastslår Helene Birk, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

»Vi forventer mange besøg af indkøbere fra internationale dagligvarekæder. Erfaringerne er, at alle deltagerne får nye kunder«, siger hun.

Direktør Niels Rømer fra Ørbæk Bryggeri og Naturfrisk på Fyn har været med mange gange.

»Det har giver rigtig meget. Vi er i dag på 16-17 eksportmarkeder fra Japan, Sydkorea, USA og til hele Europa, og mange af de kunder havde vi aldrig fået uden at deltage på messen«, siger han.

Økologien udgør 7,6 procent af det samlede salg af fødevarer i Danmark, hvilket er højere end i noget andet land i verden.

økologisk mælk

Danmarks særlige position på det globale økomarked og på verdens største økologiske messe understreges af, at den danske miljø- og fødevareminister, Eva Kjer Hansen (V), har fået æren af at holde tale ved åbningen af selve messen, som tæller over 2500 udstillere fra 77 lande.

»Med 49 danske virksomheder står Danmark stærkt, og jeg håber, det vil lykkes virksomhederne af få nye aftaler med kunder rundt i verden på messen«, siger hun.

»Økologien er rigtig vigtig for Danmark, og er med til at brande Danmark som et land, der tænker meget i miljøbeskyttelse sammen med produktionen. Samtidig stiger efterspørgslen blandt forbrugerne både herhjemme og i udlandet«, siger Eva Kjer Hansen.

Derfor vil hun i løbet af foråret nedsætte et økologisk erhvervsteam, der skal komme med anbefalinger til endnu mere markedsdrevet økologi.

Økologi-formand: Økologi-besparelser skader lokal vækst Salge

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen