Berlingske Business
17:42

Dansk Michelin-restaurant tilbyder take-away i syv dage

Nespresso-kaffe på Kokkeriet
Køkkenchef på kokkeriet, David Johansen Foto:

For første gang nogensinde, tilbyder en dansk Michelin-restaurant nu mad, man kan tage med hjem. Køkkenchefen understreger, at man dog skal forvente et andet produkt end på restauranten.

22 danske restauranter blev i 2016 tildelt én, to eller tre af de prestigiøse Michelin-stjerner. Der er selvsagt ingen pizzeriaer med på listen, men i næste uge bliver det alligevel muligt at bestille take-away fra én af landets bedste restauranter.

Det sker når Kokkeriet, der otte år i træk har fået en Michelin-stjerne, tilbyder aftensmad, man kan tage med hjem, i samarbejde med den nystartet take-away-portal Gotipster. Men man må ikke forvente, at maden bliver som den, man kan få på restauranten, understreger køkkenchefen, David Johansen.

gg

»Uanset hvordan man vender og drejer det, så er det ikke sammenligneligt med en tallerken, vi serverer nede på restauranten,« siger David Johansen og giver flere forklaringer. For det første er der prisen på 175 kroner pr. servering, der er noget under den normale pris på Michelin-mad. Det betyder, at der vil være sparet på nogle af de dyreste råvarer, selvom Kokkeriet stadig gerne vil bruge tilbyde det bedste, de kan indenfor rammerne. Dernæst er det en udfordring, at kunderne og deres egne ovne skal varme maden, for det kan betyde, at det bliver anderledes, end hvis det var Kokkeriets egne kokke, der havde haft sidste grydelap på retten.

»Ligesom med alle andre ting, er der stor forskel på, hvordan en ovn varmer. Så jo, det er et andet produkt,« opsummerer David Johansen, der gør meget for at understrege, at man ikke nødvendigvis skal forvente en gastronomisk nyforelskelse. For det er, som køkkenchefen selv udtrykker det, trods alt »hverdagsmad«.

Aaa

Når Kokkeriet alligevel tilbyder muligheden for at spise restaurantens mad hjemme foran sit eget fjernsyn, så sker det efter et ønske om at komme bredere ud, og om at være med til at tegne debatten om take-away-food.

»Take-away er måske det største marked på madsiden overhovedet. Vi er ikke så naive, at vi tror, det her lokker flere ned på vores restaurant, men vi kunne godt tænke os, at være med til at præge den opfattelse, man har i samfundet af, hvad for noget mad, man skal spise,« fortsætter David Johansen, der blankt afviser, at Kokkeriet nogensinde kommer til at have en fast ordning med take-away.

Det sker kun i uge 41, og det er ikke med profit for øje. Selvom David Johansen ikke tror, Kokkeriet kommer til at tabe penge på projektet, forventer han heller ikke at det generer det store overskud.

 Thy-aften hos Brasserie Mühlhausen med de ypperste økologiske delikatesser fra Thy-egnen. Nogle af landets dygtigste og mest an

Kokkeriet og Gotipster åbnede for forudbestillingerne til uge 41 onsdag, men søndagens menu, Confiteret andelår, sæsonens svampe, bær- & bedesalat med sennepsvinaigrette, er allerede udsolgt. Vil man nå at smage take-away-food fra en Michelin-restaurant, er der dog stadig retter at reservere mandag til lørdag.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen