Berlingske Business

Dansk landbrugs russiske eksportmarked kan være tabt permanent

Miljøforkæmpere: Landbrug kan nemt udlede mindre ammoniak
Væksten i produktionen af lokale russiske varer er steget, siden landet boykottede varer fra Vesten. Det danske tab af eksport til Rusland kan blive permanent, lyder vurderingen. Foto:

Væksten i produktionen af lokale russiske varer er steget, siden landet boykottede varer fra Vesten. Det danske tab af eksport til Rusland kan blive permanent, lyder vurderingen.

Med Ruslands boykot af fødevarer fra Vesten er lokale, russiske landbrugsvarer steget voldsomt. Det har fået de russiske landmænd til at sætte produktionen op i sådan et tempo, at behovet for at importere fødevarer hurtigt bliver mindre.

01BUSUKRAINE-CRISISRUSSIA-F.jpg

Det kan ramme dansk landbrug og fødevareindustri hårdt, og et vigtigt eksportmarked risikerer at være mistet permanent, skriver Jyllands-Posten.

»Når boykotten en dag afblæses, vil det være et helt andet marked, de danske virksomheder vender tilbage til. Russisk økonomi er alvorligt svækket, og samtidig har russerne sat ekstra turbo på udviklingen af deres egen landbrugssektor. Begge dele mindsker importen,« vurderer cheføkonom Thomas Søby, Landbrug & Fødevarer, L&F, over for avisen.

Mens Ruslands import af for eksempel svinekød faldt med 55 procent i 2014 og fortsætter med at falde, er priserne på landbrugsvarer steget voldsom. Derudover har den russiske regering sat yderligere gang væksten ved at indføre billige, statsstøttede lån til de landmænd, der udvider deres produktion.

LVMH-SALES/

svineeksport

Det er netop den kombination, som har skabt en stærk motivation for at øge produktionen i Rusland, fortæller Jytte Rosenmaj, næstformand for Idavang A/S - en danskejet landbrugskoncern, som driver en lang række store svinefarme i Rusland og Litauen, til Jyllands-Posten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen