Berlingske Business
08:01Aktivistisk pengetank vil skære europæisk storbank op i tre dele

Dansk kaffekonge løfter Kenya-kaffe til nye højder

pix: kaffe 12BUSPIX-KENYA-PETER-LARS#2.jpg
Kaffebønderne her i kaffekooperativet Othaya Farmers Co-operative Society Limited i Kenya har lidt under, at de har skullet dele fortjeneste­n med et stort antal mellemhandlere, der har skumme­t helt op til 80 pct. af fløden. Danske Peter Larsen Kaffe har gennem­ført et projekt, hvor de har hjulpet bønderne til at øge produktionen, produktiviteten og fortjenesten gennem uddannels­e og udvikling. Kaffekooperativet står nu for hele værdikæden fra høst til sortering og tørring af kaffen. På den måde undgår kaffebønderne at blive snydt af korrupte mellemhandlere, og der kommer mere på de danske kaffehylder. (Foto: Peter Larsen Kaffe)

Gennem direkte handel med kaffebønder og investering i undervisning har Peter Larsen Kaffe mere end firedoblet afkastet pr. kaffetræ hos 15.000 kenyanske farmere på to år.

I den kenyanske provins Nyeri 150 kilometer nord for hovedstaden Nairobi ligger et af landets mange kaffekooperativer. Othaya Farmers Co-operative Society Limited (OFCS) er en sammenslutning af omkring 15.000 mindre kaffebønder, der siden begyndelsen af 2014 har arbejdet tæt sammen med danske Peter Larsen Kaffe og Just Fair.

Samarbejdsprojektet »Kaffe for en bedre fremtid«, der får økonomisk støtte fra Danida, sikrer Peter Larsen Kaffe faste kaffe­leverancer og kvalitetskontrol, mens de afrikanske bønder har fået uddannelse og en stabil afsætning af deres kaffe. Projektet var oprindeligt planlagt til at løbe året ud, men allerede nu står det klart, at den store succes vil fortsætte.

Aaa

»Da vi begyndte projektet, havde bønderne en produktion af tre kilo bær pr. træ, og det ville vi prøve at forbedre til ti kilo pr. træ inden tre år,« siger Lars Aaen, der er udviklings- og kommunikationschef i Peter Larsen Kaffe.

Det mål er allerede nået og overgået, endnu før projektet er slut. I dag efter lidt over to år er det gennemsnitlige afkast i kooperativet 13 kilo, viser en ny rapport fra Danida, der blandt andet er udviklet i samarbejde med det kenyanske landbrugsministerium.

»Det er et spændende projekt, fordi det har givet bønderne mulighed for at kontrollere hele deres værdikæde. Det her fører til eksport ud af landet – i dette tilfælde til Peter Larsens hylder i Danmark, men potentielt også til andre lande. Fokus for Danidas støtte har været på at skabe ordentlige arbejdsforhold, miljøforbedringer og at uddanne medarbejderne, så produktiviteten kunne blive øget,« siger Niels Egerup, der er chefkonsulent i Danida.

Private investeringer den bedste bistand

Ifølge Holger Bernt Hansen, der er professor emeritus på Centre of African Studies på Københavns Universitet, er det en fremherskende tendens, at virksomheder springer mellemleddene over og investerer direkte i de lokale i lande som Kenya.

Baresso

»På den måde får virksomhederne øget produktionen og sikret faste leverancer og kvalitetskontrol i forhold til deres hjemlige kunder,« siger Holger Bernt Hansen, der kalder det en win win-situation for både virksomheden og de afrikanske bønder.

»Det er altså forretning og ikke velgørenhed. De afrikanske bønder ved jo godt, hvad det handler om. De tænker også økonomisk, og de vil gerne udsættes for en god professionel behandling, hvor de ikke hele tiden er afhængige af velgørenhed og skal sige tak,« siger Holger Bernt Hansen.

En bitter industri

Der har ellers ikke været meget at glæde sig over i den kenyanske kaffeindustri.

Engang var kaffe Kenyas største eksportvare, men siden 1980 har eksporten været faldende. I 1987-1988 sæsonen havde landet sin største kaffeeksport nogensinde med 127.000 ton. Sidste år var den samlede eksport på under 45.000 ton eller 0,5 procent af verdens samlede eksport, skriver The Economist.

kaffebønner

De seneste år har desuden været præget af tørke, der har presset kaffebøndernes produktion. At et kooperativ gennem uddannelse og udvikling har været i stand til ligefrem at øge produktionen er derfor et sjældent syn.

»Der er rigtigt mange ting, som truer bøndernes eksistens og dermed også vores adgang til kvalitets­kaffe. Klimaforandringer er selvfølgelig en del af det, men kaffe produceres jo ofte også i høj­risikolande i forhold til korruption, og det viser sig bare altid, at det er kaffebonden, den lille mand, der står alene tilbage med problemet,« siger Lars Aaen.

Tal fra The Economist viser, at kenyanske kaffebønder tjener 20 procent af eksportprisen for deres afgrøder, mens kaffebønderne i Uganda modtager 80 procent af prisen. Tallene er fra 2010 og er de seneste tilgængelige.

Et af de store problemer for kenyanske kaffebønner er, at et stort antal mellemhandlere tager store dele af overskuddet, før den kenyanske kaffe eksporteres videre til udlandet.

kaffe

Lars Aaen fortæller, at han har set op til 150 mellemled, fra bonden høster kaffe­træerne, til de færdigristede bønner står på hylden i et dansk supermarked.

Det forsøger »Kaffe for en bedre fremtid« at imødegå ved at lade kaffekooperativet stå for hele værdikæden fra høst til sortering og tørring af kaffen. På den måde undgår kaffebønderne at blive snydt af lyssky mellemhandlere.

»En af de ting, vi var rystede over at se, var, hvor lille en del af bønnernes produktion, der reelt blev betragtet som høj kvalitet, når de skulle sælge den,« siger Lars Aaen.

Kaffebøndernes betaling fra mellemhandlere er afhængig af kaffebønnernes kvalitet, der bliver inddelt i forskellige kategorier.

»En stor fordel ved, at kooperativet har fået sine egne møller, er, at bønderne har fundet ud af, at de faktisk er blevet snydt i mange år. Før afleverede de bare deres kaffe og fik at vide, at fem eller ti procent var af høj kvalitet. I dag, når de står for processen, kan de se, at det lige pludselig er 55 procent af kaffebønnerne, der har den høje kvalitet,« siger Lars Aaen.

De unge kommer tilbage

Kaffebøndernes problemer med vejr og bureaukrati har fået mange bønder til at kaste håndklædet i ringen. I særlig grad er mange unge flyttet fra Nyeri til Nairobi, hvor de fleste bliver mødt af arbejdsløshed.

»Det var en anden stor udfordring, at de unge mennesker nærmest flygtede fra kafferegionerne. Nu har vi en situation, hvor vi kan se, at de unge rent faktisk kommer tilbage og begynder at dyrke kaffe igen,« siger Niels Egerup.

Kaffekrise: Her er det slut med kapselkaffe

Netop arbejdspladserne er et område, hvor de private virksomheder kan tilføre de afrikanske en anden og mere fundamental værdi end eksempelvis NGOer kan, siger Holger Bernt Hansen.

»Erhvervslivet er bedst til at holde unge mennesker på landet, så de ikke bare vandrer til byen og går ind i den store almindelige arbejdsløshed. NGOer er jo mere indstillet på en hurtig indsats, hvor man kan bringe børn i skole i ét år, men om de så stadig går der året efter, det er man ikke helt sikker på. Det er den langsigtede indsats, som er til gavn for begge parter,« siger Holger Bernt Hansen.

Jorden gødet for flere investeringer

Peter Larsen Kaffe havde oprindeligt foretaget en skillelinje for projektet »Kaffe for en bedre fremtid« på tre år, og det er snart tid til at evaluere. I øjeblikket undersøger virksomheden mulighederne for at etablere lignende projekter i fremtiden.

»Noget af det, vi er rigtigt positive overfor lige nu, er blandt andet, at Coop nu er gået ind i området dernede og har etableret et kaffe­risteri blandt andet baseret på de erfaringer, vi har gjort,« siger Lars Aaen Thøgersen.

»Det har hele tiden været et succeskriterium, at det her ikke blev et lukket projekt. I det store billede på verdensplan er Peter Larsen Kaffe en uendeligt lille spiller, så vi vidste godt, at hvis vi skulle rykke noget, skulle vi have flere med,« Lars Aaen.

Niels Egerup oplever da også, at virksomheder udviser en stigende interesse for at investere i udviklingslande. Blandt andet oplever den statslige Investeringsfond for Udviklingslande, IFU, under Udenrigsministeriet en vækst i investeringerne, forklarer han.

»For at skabe udvikling i de her lande er der et stort behov for investeringer. Private kapitalstrømme er en væsentlig kilde til vækst og beskæftigelse i mange udviklingslande og udgør omkring 80 procent af de samlede kapitaltilførsler,« siger Niels Egerup.

Kenya har en infrastruktur, der gør det til et attraktivt sted for udenlandske virksomheder at investere, og det samme gør sig gældende i Tanzania og til en vis grad også Uganda, fortæller Holger Bernt Hansen.

Kvalitetskaffen er truet

Ifølge Lars Aaen har Peter Larsen Kaffes engagement i Kenya ikke været udbytterigt rent økonomisk. Tværtimod har selskabet foreløbig tabt penge på investeringerne i materiel, uddannelse og ikke mindst de ressourcer, det kræver at sende danske medarbejdere til Østafrika.

Alligevel betragter han ikke »Kaffe for en bedre fremtid« som en dårlig investering. Faktisk tværtimod.

»Helt grundlæggende udspringer projektet af, at der er et kæmpestort behov for, at kaffebranchen og kaffeaktører går ind og tager mere hånd om bønderne og produktionsvilkårene i nogle af de lande, som laver noget af verdens bedste kaffe,« siger Lars Aaen. Han mener, at mange ting truer bøndernes eksistens og dermed adgangen til kvalitetskaffe.

I forberedelserne til projektet opdagede Peter Larsen Kaffe og Danida, at en stor del af den faldende kenyanske kaffeproduktion i de senere år kan tilskrives manglende uddannelse af bønderne. Han mener, at der er en potentiel risiko for, at kaffe fra enkelte lande risikerer at udgå, fordi der ikke længere kan fås tilstrækkelige mængder.

»Det her er første spadestik mod at sikre, at der også er specialkaffe på sigt, men det er ikke det sidste. Vi har flere andre aktiviteter, ideer og tanker i gang. Vi skal sikre, at kaffe ikke bare er maskinproduceret, masseproduceret kaffe fra Brasilien og Vietnam, men at der også om 15 år er nuanceret kaffe fra forskellige lande, som produceres i højtbeliggende svært tilgængelige egne,« siger Lars Aaen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen