Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Danmarks største flaskesamler når milliarden

pix-dåseput
Over en milliard engangsemballager i form af dåser og flasker ryger nu årligt gennem det danske genbrugssystem, som bliver bestyret af Dansk Retursystem A/S. Arkivfoto: Stine Larsen Foto:

Årsrapport fra Dansk Retursystem viser, at forbrugere nu sender ni ud af ti tomme dåser og engangs-flasker retur til det danske pant- og retursystem.

Det nationale genbrugssystem for flasker og dåser har gennemgået en stor forandring de seneste år. Fra tidligere at være fokuseret på genbrug af flasker, så handler retursystemet i dag i høj grad om indsamling af engangsemballage, som bliver smeltet om, hvorefter materialet bliver genbrugt.

Og det har Dansk Retursystem A/S så stor succes med, at det vækker opsigt internationalt set. Det skriver den privatejede non-profit-orienterede Dansk Retursystem i hvert fald selv i sin årsrapport for 2014, der netop er blevet offentliggjort.

89 procent af engangsemballagen på det danske marked kommer i dag tilbage gennem Dansk Retursystem. Omsætningen i Dansk Retursystem blev sidste år 1.741 millioner kroner, mens resultatet endte med en beskedent plus. Regnestykket for virksomheden hænger dog sammen, så Dansk retursystem ser ikke noget behov for at ændre panttaksterne, som det er nu. Det skyldes ikke mindst, at spildet er meget lille.

Mens blot fire procent af emballagen, der gik igennem Dansk Retursystem, i 2004 var pantbelagt engangs-emballage i form af dåser, plastikflasker og enkelte glasflasker, så er billedet nærmest vendt på hovedet i dag. Markedsandelen for engangsemballage nu er på 78 procent af det danske marked. De genpåfyldelige flasker står for de sidste 22 procent.

Mængden af engangsemballage er alene fra 2013 til 2014 steget ned 13 procent og nu er det over en milliard engangsemballager, der kører igennem Dansk Retursystem.

At sammensætningen har ændret sig så drastisk de seneste år kommer dog ikke bag på Lars Krejberg Petersen, administrerende direktør i Dansk Retursystem A/S.

»Der kan være flere grunde til stigningen: En del genpåfyldelige standardflasker er udfasede fra markedet og erstattet af engangsemballager. Og så spiller det formentlig stadig ind, at udbyderne af drikkevarer har rapporteret stigende salg efter at afgiften på øl- og sodavand blev sat ned i 2013,« han i en pressemeddelelse.

Dansk Retursystem tester for tiden med et nyt system, hvor 11 pantstationer er blevet gearet til at modtage hele poser med emballage. Med en særlig »pantsæk« kan forbrugere aflevere op til 100 engangsflasker og -dåser med pant ad gangen og få panten direkte ind på kontoen, fortæller virksomhedens direktør.

»Pantstationen gør det meget nemt, enkelt og hurtigt at pante mange flasker og dåser på én gang. Med testen af pantstationer undersøger vi grundigt, om forbrugerne synes pantstationen er en god ide som supplement til de andre måder at aflevere på – og indtil videre ser det sådan ud. Vi får gode tilbagemeldinger, og det næste års tid tester vi videre, så vi bliver endnu klogere på, hvordan vi gør det nemmest for forbrugerne - og mest effektivt, miljømæssigt og økonomisk,« lyder det fra Lars Krejberg Pedersen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen