Berlingske Business

Danmarks spisesteder kommer styrket ud af krisen

udeservering
På trods af krisen er det gået frem for den danske restaurationsbranche de seneste år. Foto:

Den finansielle krise har ikke slukket danskernes tørst og madglæde. Siden krisens begyndelse har restaurationsbranchen oplevet støt fremgang på både omsætning, ansatte og antallet af spisesteder. Ifølge en forbrugerøkonom blandt andet på grund af ændret livsstil hos danskerne.

Selv under krisetid skal man spise og drikke - og tilsyneladende må det gerne foregå ude.

Fra 2008 til 2013 har restaurationsbranchen oplevet fremgang på både omsætning og antallet af spisesteder og deres ansatte. Det viser en ny rapport fra hotel-, restaurant- og turisterhvervets brancheorganisation, HORESTA.

TIL BT 1-6%03

Restaurationserhvervet dækker over alt fra klassiske restauranter til grillbarer og pizzeriaer, caféer til værtshuse og diskoteker, samt cateringfirmaer og mobile madenheder.

I 2013 udgjorde de sammenlagt 16.201 steder at stille både sult og tørst - en stigning på 8 pct. eller knap 1.300 flere virksomheder siden 2008. Særligt stærkt er knopskydningen gået fra 2012 til 2013 med lidt over 600 nye lokaliteter.

Restaurant formel B.

Stigningen sker på trods af et indledende dyk i krisens første år. Her faldt antallet af restaurantvirksomheder med 5 pct.

Danskernes appetit satte dog atter ind, og herefter er det altså gået fremad for branchen. Først med stor vækst i antallet af caféer, værtshuse og diskoteker, som siden er aftaget til fordel for traditionelle restauranter.

Iværksætterånd og sydlandskultur

Rapporten anslår, at stigningen blandt andet skyldes, at der i restaurationsbranchen er stor tradition for at starte sin egen virksomhed sammenlignet med andre erhverv. Mere end hver fjerde kok, caféejer eller kromutter over 35 år er således selvstændig, mens det samme kun gælder for knapt hver tiende på tværs af alle erhverv.

pix-FOOD

Ifølge forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann Erichsen, kan stigningen samtidig skyldes en række faktorer hos gæsterne selv.

Blandt andet er danskernes forbrug af discount over hele landet steget siden krisens begyndelse, og et restaurant- eller café-besøg kan være en måde at belønne sig selv, når man har sparet længe nok på hverdagsmaden.

"Derudover er der tale om, at vi har ændret livsstil i Danmark. Vi har adapteret noget af den sydlandske kultur med at gå ud med familien og forkæle sig selv. I Danmark gør vi det så bare på vores egen måde med parmiddage og unge, der går ud med venner og veninder," siger Ann Lehmann Erichsen og tilføjer:

"Det er klart, at det ikke kommer fra den ene dag til den anden, men hen over tid ser vi ændringer. Hvis vi ser på husstandene, er der også flere og flere, som bor alene, og der er det rart, at komme ud og spise med nogle andre af og til. Især hos unge, der gerne vil møde andre, går man en gå-ud-kultur."

pix-hotel

Selvforkælelse og flittige gæster

I rapporten fremgår det da også, at det især er de unge, samt københavnerne, som er de flittigste gæster. Særligt på café, hvor mere end hvert femte besøg i restaurationsbranchen foregik i 2013.

De traditionelle restauranter følger dog tæt trop, og generelt har danskerne med i alt 257 mio. besøg over hele landet på alle slags restaurationer snart fundet tilbage til samme kadence som de 260 mio. besøg op til krisen.

Og selv om livremmen måske blev spændt ind i de magre år, er spenderebukserne til gengæld kommet på.

pix-res

For hvert restaurantbesøg er regningen nemlig vokset med godt 12 pct. siden 2008, og i 2013 nåede branchen således sin højeste omsætning nogensinde på 34,8 milliarder kroner. Og ifølge forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen vil udviklingen næppe stoppe foreløbig.

"Når man først er blevet glad for at gå på restaurant en gang imellem, vænner man sig til det og gør det oftere. Det er en måde at blive forkælet på," siger hun og tilføjer:

"Vi ved fra lykkeforskning, at oplevelser betyder mere end at købe ting. Med et madbesøg giver vi ofte os selv og andre en oplevelse eller gave, som hænger mere ved end når vi køber en flaske parfume eller en buket blomster."

Job går op

De gode oplevelser i restaurationsbranchen går igen i antallet af job i erhvervet, hvor der i 2013 var 9.400 flere arbejdspladser end i 2008. Til sammenligning faldt beskæftigelsen på tværs af alle erhverv med 170.300 i samme periode.

I krisens allerførste år oplevede branchen imidlertid en del fyringer. Særligt af deltidsansatte unge. Spejder man i dag bag baren, køkkenet og udeserveringen, er flere af disse dog igen at finde, og i 2013 var der ansat 18 pct. flere 20-29-årige end i 2008.

restaurantgæster

Også de ældre vil være med på den vogn. I samme periode har 11 pct. flere 50-59-årige nemlig fået job, mens seniorerne på over 59 år, kan bryste sig af en fremgang på hele 28 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen