Berlingske Business

Danmarks næststørste bryggeri effektiviserer sig til stærkt resultat

Adm. direktør i Royal Unibrew Henrik Brandt
Adm. direktør i Royal Unibrew Henrik Brandt Foto:

Royal Unibrew bakser stadig med sin nye finske forretning. Men trods lavere salg opjusterer bryggerikoncernen.

Danmarks næststørste bryggerikoncern Royal Unibrew må konstatere, at øllet ikke flyder så stærkt som sidste år. Men koncernchefen Henrik Brandt har formået, at gøre driften mere effektiv, og derfor er indtjeningen alligevel øget. Endvidere skruer han nu op for indtjeningsforventningerne på mellemlangt sigt.

I den forløbne del af året er Royal Unibrews salg af øl, vand og maltprodukter faldet med næsten 100 mio. kr. til 4,6 milliarder kr. Det skyldes blandt andet, at sommervejret i Nordeuropa i år ikke har været så god som sidste år, men også at det finske marked, hvor Royal Unibrew i 2013 gik i offensiven med købet af Hartwall-bryggeriet, ligger underdrejet som følge af generel forbrugertilbageholdenhed.

Unibrew

Trods det lavere salg har bryggerikoncernen i årets første ni måneder formået at øget driftsoverskuddet med 63 mio. kr. til 775 mio. kr. Sidste år var dog ekstraordinært negativt påvirket med 50 mio. kr. til restrukturering i Hartwall.

Royal Unibrew

I mio. kr.9 mdr. 20159 mdr. 2014Ændr.
i pct.
Omsætning4.6104.705-2%
Driftsresultat7757129%
Resultat før skat7566959%
Egenkapital2.8962.7177%
Overskudsgrad16,8 pct.15,1 pct.

»De bedre end forventede resultater skyldes vores kommercielle agenda og innovative tiltag, ligesom en fortsat forbedring af effektiviteten bidrager til resultatet – og det på trods af et mindre fald i omsætningen, der primært skyldes et presset finsk marked, hvor vi arbejder målrettet på at positionere Hartwall som en førende drikkevarevirksomhed,« skriver Henrik Brandt i bryggeriets kvartalsrapport.

Alt i alt har Royal Unibrew i år tjent 16,80 kr. på driften hver gang der er solgt øl for 100 kr. mod 16,20 kr. i de første ni måneder af 2014, hvis man ser bort fra de ekstraordinære udgifter.

09BUSHenrik-Brandt2.jpg

Den stærkere indtjening betyder, at Royal Unibrew nu opjusterer sine forventninger til hele 2015, så der nu ventes et driftsoverskud på 885-925 mio. kr.,  hvor prognosen tidligere lød på 840-890  mio. Og på mellemlangt sigt stiler Henrik Brand nu mod en overskudsgrad på 15 pct.  mod tidligere 14 pct.

Senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank hæfter sig  - over for Ritzau Finans - ved, at Royal Unibrew formår at øge indtjeningen trods udfordringer i specielt Finland.

»Royal Unibrew bliver ved med at kunne overraske positivt på at levere effektiviseringsgevinster, som overstiger nogle af de problemer, der egentlig er på rigtig mange af deres markeder,« siger han til Ritzau Finans.

Fra næste år forstærker Royal Unibrew sit mangeårige samarbejde med PepsiCo. Fra 1. januar 2016 skal Royal Unibrew således producere, sælge og
distribuere de væsentligste af PepsiCos læskedrik-produkter, som f.eks. Pepsi, Pepsi Max og Mirinda i Letland, Litauen og Estland. Det vil komplementere
Royal Unibrews produktportefølje i Baltikum og styrke Royal Unibrews kunderelationer.

US-SAN-FRANCISCO-APPROVES-ORDINANCE-FOR-HEALTH-WARNINGS-FOR-SUGA

Herudover cementerer Royal Unibrew samarbejdet med PepsiCo ved også fra 1. januar 2016 at overtage salg og distribution af PepsiCos snackprodukter under brands som Lays og Bugles i Danmark.

»Køb og nydelse af snacks og drikkevarer er i mange tilfælde tæt forbundet hos forbrugerne, og snackprodukterne supplerer derfor fint Royal Unibrews portefølje af drikkevarer,« skriver Royal Unibrew i kvartalsrapporten

Det udvidede samarbejde forventes isoleret set at påvirke omsætningen i 2016 positivt med ca. 2 pct., mens indtjeningen kun forventes påvirket marginalt som følge af markedsmæssige investeringer.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen