Berlingske Business

Danish Crown retter op i Storbritannien med chefudrensning

jais
Jais Valeur, adm. direktør i Danish Crown. Her fra Dat-Schaub, en af Danich Crowns virksomheder der ligger i Kødbyen. Foto:

Tulip i Storbritannien har været den helt store sten i skoen for Danish Crown.

I det seneste regnskabsår tabte forretningen et trecifret millionbeløb og stak en kæp i hjulet for Danish Crowns resultat, der kun gik frem grundet et frasalg.

Administrerende direktør Jais Valeur fortæller, at tiden med underskud nu er slut efter et hårdt og intenst arbejde.

»Vi har haft for lidt fokus på driften derovre. I England skal man helst levere rettidigt og korrekt 99,5 procent af tiden, når man leverer til kæder som Tesco og Wal-Mart.«

»Falder man ned til 85 procent og ikke er skarp nok, så taber man store kontrakter. Det er det, vi har mærket i 2016 og 2017. Tidligere har vi tjent 300 millioner kroner i Storbritannien, i år tabte vi 230 millioner,« siger Jais Valeur.

Danish Crown opvejer britisk pres med frasalg

Direktøren fortæller, at han ikke mener, der generelt har været et problem med kulturen i den britiske forretning. Han vil hellere beskrive det som et "ledelsesproblem".

»Der har simpelthen været tale om dårlige ledelse. Man går måske og bliver lidt selvfed og synes, at det går meget godt.«

»Men i denne her branche, der er der tale om store beløb og små overskud, så man skal ikke tage øjnene af bolden mange timer eller dage, før at tingene kan køre alvorligt af sporet.«

»Det er det, der over et par år er sket i Storbritannien. Den gode nyhed er, at vi har greb i det igen. Vi har skiftet 24 ud af 60 ledere derovre det seneste år,« siger Jais Valeur.

23BUSPix-Jais-Valeur1-11180.jpg

Danish Crown har under Tulip 18 fabrikker og over 7000 arbejdere i Storbritannien samt mange store kunder. De er dog tilbage i folden, fortæller direktøren.

»Nu skal man ikke tage noget for givet, men vi er valgt til årets leverandør i Coop derovre, er årets leverandør hos McDonalds og har fået kunder som Tesco tilbage.«

»Så vi er et helt andet sted, end for 12 måneder siden i Storbritannien,« siger Jais Valeur.

Miseren i Storbritannien har også haft konsekvenser for den topledelse i Danish Crown, der lod tingene gå galt.

»Vi har strammet op om de styrings- og kontrolsystemer, vi har og den måde, vi deler viden på«.

»Og da jeg kom til for to år siden, var vi tre i koncerndirektionen, nu er vi kun to. Det er en konsekvens af dette her. Det skete i 2016, så det var ikke knyttet til dette her regnskab,« siger topchefen.

/ritzau/

1sektion

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen