Berlingske Business

Danish Crown har passeret bunden: Svinepriser på vej op

Danish Crown opvejer britisk pres med frasalg
Danish Crown har passeret bunden: Svinepriser på vej op Foto:

Efter en otte måneder lang nedtur har de danske svineproducenter endelig passeret bunden. Slagterikoncernen Danish Crown har netop varslet, at svineprisen hæves for anden uge i træk.

Efter den aktuelle prisforhøjelse har slagtergiganten hævet svinenoteringen med i alt 50 øre pr. kilo. Det skal dog understreges, at priserne kommer fra lave niveauer. Fra 1. juli 2017 til 1. februar 2018 faldt svineprisen fra 11,60 kr. til 8,50 kr. pr. kilo. Nedturen har slået bunden ud af økonomien i svineproduktionen, som er underskudsgivende på de fleste landbrugsbedrifter, når priserne kommer så langt ned.

Det skriver Jyllands-Posten.

Ifølge Danish Crowns eksportdirektør, Lars Albertsen, er det salget til nærmarkederne i Europa, der forbedrer slagteriselskabets indtjening og gør det muligt at hæve svinekødsnoteringen til andelshaverne.

BM

»Der er lige nu nogle helt specielle forhold, som gør sig gældende på markederne i Europa. Først og fremmest er der opstået mangel på grise i Tyskland, hvilket har udløst vilde prisstigninger. Dog skal det understreges, at svinekødsnoteringen næppe bare fortsætter lodret i vejret. Vi har passeret bunden, men intet tyder på, at priserne kan komme så højt op, som det var tilfældet i sommeren 2017,« siger Lars Albertsen til Jyllands-Posten.

Seneste prognoser fra Landbrug & Fødevarer, L&F, tyder også på at svinekødsnoteringen i år vil være markant lavere end i 2017. Det forventede prisfald vil reducere svineproducenternes indtjening med 2,2 mia. kr. og efterlade mange med underskud, skriver avisen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen