Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

Dårligt sommervejr koster Harboes Bryggeri millioner

Harboe
Billede fra Harboes bryggeri. Foto:

Harboes omsætning i sommerhalvåret dykkede med knap syv procent på trods af pæn vækst i egne brands.

En dårlig sommer i Nordeuropa har sat sine spor i regnskaberne hos Harboes Bryggeri.

Skælskør-koncernen har måttet se sin omsætning falde med 6,5 procent i første halvår af det forskudte regnskabsår, der begyndte 1. maj.

Og selv om salget af egne brands steg, så faldt omsætningen på private label-segmentet, hvor andre sætter deres mærkater på øl og vand, som Harboe producerer.

»Sæsoneffekten påvirkede især vores store private-label-kontrakter, som i forvejen er under betydeligt pres på priserne, og det slår igennem på indtjeningen.«

»Til gengæld oplever vi en fortsat fremgang i positioneringen og salget af vores egne nøglebrands på de internationale markeder, og det bekræfter vores strategiske prioritering af disse,« siger administrerende direktør Bernhard Griese i en kommentar til regnskabet.

m

Prioriteringerne betyder, at man har sagt nej til nye private label-kunder for i stedet at bruge kapaciteten på egne mærker.

Omsætningen faldt fra 745 millioner kroner til 696 millioner kroner, og det slog som nævnt ovenfor også igennem på bundlinjen.

Koncernresultatet før skat faldt fra 35 millioner kroner til 10 millioner kroner.

1

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen