Berlingske Business
15:43Apple-aktien falder efter manglende interesse i iPhone 8

Coop lancerer eget velfærdsmærke i protest mod svinemærke

RB PLUS Gode initiativer skal være Coops fundament
Coop lancerer nu sit eget velfærdsmærke, der ifølge virksomheden skal sætte en høj standard for dyrevelfærd. Foto:

Det nye statslige svinemærke har bragt sindene så meget i kog hos Coop, at kæden nu lancerer sit eget mærke.

Coop lancerer nu sit eget velfærdsmærke, der ifølge virksomheden skal sætte en høj standard for dyrevelfærd.

- Formålet er at skabe et mærke, som, vi mener, det burde være, når man tænker på, hvordan man bør mærke kriterierne for dyrevelfærd i Danmark, siger koncerndirektør i Coop Jens Visholm.

Etableringen af velfærdsmærket sker samtidig i protest mod det nye statslige svinemærke, som miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen præsenterede tidligere tirsdag.

BM

I Coop er man enig med ministeren i, at det er en god idé at få en mærkningsordning, der fremmer dyrevelfærd. Men det, der er blevet fremlagt, er alt for svagt, mener Jens Visholm.

- Det giver ikke mere reel velfærd for dyrene, og konsekvensen bliver desværre, at forbrugerne føres bag lyset, siger han.

Det statslige svinemærke, der har tre niveauer fra en til tre stjerner, hvor tre er bedst, har mødt kritik fra blandt andre Coop, Dyrenes Beskyttelse og Forbrugerrådet Tænk.

- Minimumkravene til de et- og to stjernede produkter er simpelthen for lave. Man burde opgradere og nøjes med at give en enkelt stjerne til de produkter, som man nu vil give to stjerner, siger Camilla Udsen, der er seniorrådgiver i fødevarepolitik i Forbrugerrådet Tænk.

Ifølge koncerndirektør Jens Visholm havde Coop helst været med i en fælles ordning.

Coop

- Men når ministeren ensidigt vælger at lytte til industrien, og sidder forbrugerne, dyrene og toneangivende ngo'er overhørig, så er vi nødt til at reagere, som vi gør, siger han.

Coop er i øjeblikket i dialog med en række ngo'er, som kan hjælpe virksomheden med at definere de nærmere kriterier for ordningen.

- Vores mærke kommer ikke til at anprise det, der er meget tæt på standardproduktion i dag. Der skal simpelthen være reelt mere dyrevelfærd, før man kan gøre sig fortjent til en velfærdsmærkning, siger Jens Visholm.

Lunde beklager tone i Facebook-opslag om Ida Auken

- Derudover vil vi adskille de store produktionsforskelle, der er på blandt andet frilandskød og økologisk kød, ligesom vores ordning vil omfatte forarbejdet kød og i øvrigt tænke på tværs af forskellige kødtyper og ikke kun svinekød, siger han.

De første varer med det nye mærke ventes ifølge Coop at være i butikkerne fra slutningen af 2016.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen