Berlingske Business

Cognac-glade kinesere løfter fransk Pastis-producent

Alexandre Ricard, Deputy Chief
Pernod Ricard, med tredjegenerations Alexandre Ricard i spidsen, har vækst i Kina. Reuters/Philippe Wojazer

Franske Pernod Ricard, en af verdens største spiritusmagere, har medvind på aktiemarkedet efter vækst i Kina.

København. Den klassiske franske producent af spiritus Pernod Ricard har bragt glæde hos sine aktionærer med sit regnskab for første kvartal af sit regnskabsår.

Kineserne er vilde med cognac og Chivas og det giver klejner i kassen.

Regnskabet viser en salgsvækst i Kina på 15 procent, hvilket er langt over selskabets generelle vækst. Det sender aktierne i Pernod Ricard op med 3,3 procent torsdag formiddag.

- Vi har haft en god start på året. Vores vækst accelererer og bliver mere forskelligartet, både når det kommer til markeder og brands, skriver administrerende direktør Alexandre Ricard, barnebarn til Paul Ricard, en af stifterne af selskabet.

Thy Whisky2

Med Kina som drivkraft øgede Pernod Ricard sit salg i Asien til 940 millioner euro - syv milliarder kroner.

- Salgsvæksten i Kina er drevet af alle kategorier. Fortsat stærk vækst i Martell cognac i alle prisklasser. Chivas Regal i vækst efter lanceringen af Chivas 12 Extra, skriver Pernod Ricard i regnskabet.

Samlet omsatte selskabet for 2,2 milliarder euro, 16,4 milliarder kroner, i de første tre måneder af sit regnskabsår.

Pernod Ricard sælger en lang, lang række af verdens bedst kendte alkoholbrands.

Selvsagt står selskabet bag Pernod Anise og Ricard Pastis, men har gennem tiden også sat sig på brands som Chivas Regal, Malibu, Beefeater gin, Jameson whisky, Havana Club rom og Absolut Vodka.

05BUSSTAUNING-6-161314.jpg

Pernod Ricards historie startede i 1797, hvor schweiziske Henri-Louis Pernod begyndte at lave det notorisk stærke og til tider hallucinationsudløsende Absinth.

Otte år senere begyndte produktion i Frankrig under navnet Maison Pernod Fils. Absinthe var en ynder drink i Paris' gyldne år, La Belle Époque, hvor kunst og kultur spirede fra slutningen af det 1800-tallet til starten af første verdenskrig.

Absinthe blev forbudt i Frankrig i 1915.

I 1932 åbnede Paul Ricard produktion af det anisbaserede Pastis.

I 1975 slog de to selskaber sig sammen og skabte Pernod Ricard.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen