Berlingske Business
09:20Kinesisk techfirma er over 3.000.000.000.000 kroner værd

Cognac-glade kinesere løfter fransk Pastis-producent

Alexandre Ricard, Deputy Chief
Pernod Ricard, med tredjegenerations Alexandre Ricard i spidsen, har vækst i Kina. Reuters/Philippe Wojazer

Franske Pernod Ricard, en af verdens største spiritusmagere, har medvind på aktiemarkedet efter vækst i Kina.

København. Den klassiske franske producent af spiritus Pernod Ricard har bragt glæde hos sine aktionærer med sit regnskab for første kvartal af sit regnskabsår.

Kineserne er vilde med cognac og Chivas og det giver klejner i kassen.

Regnskabet viser en salgsvækst i Kina på 15 procent, hvilket er langt over selskabets generelle vækst. Det sender aktierne i Pernod Ricard op med 3,3 procent torsdag formiddag.

- Vi har haft en god start på året. Vores vækst accelererer og bliver mere forskelligartet, både når det kommer til markeder og brands, skriver administrerende direktør Alexandre Ricard, barnebarn til Paul Ricard, en af stifterne af selskabet.

Thy Whisky2

Med Kina som drivkraft øgede Pernod Ricard sit salg i Asien til 940 millioner euro - syv milliarder kroner.

- Salgsvæksten i Kina er drevet af alle kategorier. Fortsat stærk vækst i Martell cognac i alle prisklasser. Chivas Regal i vækst efter lanceringen af Chivas 12 Extra, skriver Pernod Ricard i regnskabet.

Samlet omsatte selskabet for 2,2 milliarder euro, 16,4 milliarder kroner, i de første tre måneder af sit regnskabsår.

Pernod Ricard sælger en lang, lang række af verdens bedst kendte alkoholbrands.

Selvsagt står selskabet bag Pernod Anise og Ricard Pastis, men har gennem tiden også sat sig på brands som Chivas Regal, Malibu, Beefeater gin, Jameson whisky, Havana Club rom og Absolut Vodka.

05BUSSTAUNING-6-161314.jpg

Pernod Ricards historie startede i 1797, hvor schweiziske Henri-Louis Pernod begyndte at lave det notorisk stærke og til tider hallucinationsudløsende Absinth.

Otte år senere begyndte produktion i Frankrig under navnet Maison Pernod Fils. Absinthe var en ynder drink i Paris' gyldne år, La Belle Époque, hvor kunst og kultur spirede fra slutningen af det 1800-tallet til starten af første verdenskrig.

Absinthe blev forbudt i Frankrig i 1915.

I 1932 åbnede Paul Ricard produktion af det anisbaserede Pastis.

I 1975 slog de to selskaber sig sammen og skabte Pernod Ricard.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen