Berlingske Business

Claus Meyer fik salgsboom - men millionunderskud

Folketingets top: Gør kort proces med Meyer Meyer
Overskrift
Claus Meyer Foto:
 

Claus Meyers kulinariske imperium voksede vildt i 2014, men det udløste et stort minus på bundlinjen - det første til madentreprenøren i knap 10 år.

De spænder vidt, Claus Meyers forretninger.

Det er 25 år siden, at madentreprenøren lagde ud med at drive kantine på Handelshøjskolen i København, det nuværende CBS, og i dag er det kulinariske imperium vidt forgrenet: Restauranter, kantiner, frugtplantager, chokolademageri, eddikkeproduktion, kursusvirksomhed, salg af gourmetdelikatesser og meget, meget mere.

15BUSJacob-Groenlykke-og-Cl.jpg

Alt er samlet i Claus Meyer Holding A/S, der netop har offentliggjort årsregnskab for 2014 via Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Regnskabet viser en boomende omsætning på 617 mio. kr. - en stigning på godt 100 mio. kr. på bare et år.

Til gengæld må Claus Meyer indkassere det første underskud i koncernen siden 2006. Underskuddet på bundlinjen lyder på 10 mio. kr. Året forinden hentede holdingselskabet et overskud hjem på 23 mio. kr.

CM

Underskuddet forklares med den kraftige ekspansion, som selskabet har oplevet de seneste år med åbningen af en lang række nye aktiviteter. Vokseværket har dog også sat sine spor på omkostningerne, der er steget »uforholdsmæssigt meget«, som det hedder i ledelsesberetningen.

I efteråret 2014 solgte Claus Meyer en stor del af holdingselskabet fra til den britiske kapitalfond IK Investment Partners. Handlen, der omfatter Meyers mest centrale forretninger såsom kantiner, restauranter og madhuse, har dog ingen effekt i regnskabet for 2014, da den først blev formelt gennemført med virkning fra januar 2015. Claus Meyers gevinst på salget er ikke kendt, men skønnes til et trecifret millionbeløb.


 

 

 

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen