Berlingske Business

Cigaretaktier i frit fald: Største dyk i et årti

malboro
Flere kvitter smøgerne. Et uforudset fald i antallet af leverancer førte til et dyk i cigaretgiganten Phillip Morris' aktier torsdag på hele 16 pct. Foto:

Et dårligt resultat for første kvartal får cigaretfabrikanten Phillip Morris’ aktie til at styrtdykke.

Det var ikke en god dag torsdag for aktionærer i cigaretgiganten Phillip Morris, som står bag mærker som Malboro, L&M og Chesterfield

Et dårligt resultat for første kvartal, som blev leveret torsdag, var skyld i, at cigaretgiganten oplevede et fald på hele 16 pct.

Det er det størst fald i aktien på én dag, siden Phillip Morris blev et aktieselskab i marts 2008. Det skriver The Wall Street Journal.

Phillip Morris’ fald på aktiemarkedet skyldes en kombination af, at antallet af leverancer i første kvartal blev 5,3 pct. lavere end forventet samt et skuffende salg for gigantens største satsning på et cigaretalternativ: E-cigaretten af mærket IQOS.

Det er et større fokus på de sundhedsmæssige konsekvenser ved rygning, der får salget af cigaretter til at falde. Indtil nu har cigaretfabrikanterne kompenseret for den faldne volume i salget med stigende priser, men den kurve ser nu til at være vendt.

På selv de ellers robuste tobakmarkeder som Japan, Rusland og Saudi Arabien oplevede Phillip Morris nemlig et faldende salg i første kvartal. Det er derfor ikke længere nok at sætte priserne op.

Team North

De senere år har cigaretfabrikanterne investeret milliarder i forskellige alternativer til cigaretterne for at gøre op for det lavere salg. Salget af de alternative produkter stiger dog kun svagt, hvilket ikke er nok til at gøre op for faldet på de traditionelle cigaretter.

Det skuffende resultat for første kvartal hos Phillip Morris trak også andre cigaretfabrikanter som Altria Group, British America Tobacco og Impereal Brands med ned i aktiefaldet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen