Berlingske Business

Cider redder faldende ølsalg

Cider redder faldende ølsalg - 1
Foto:

Somersby er ikke blot en døgnflue, det er en af de største lanceringer, Carlsberg nogensinde har gjort, vurderer underdirektør Jan Hertz fra Carlsberg.

- Vores Somersby cider klarer sig bedre end ventet. Det er klart, det sker lidt på bekostning af øl, men også på bekostning af andre kategorier, som hvidvin og andre drikkevarer, siger Jan Hertz.

Somersby blev i første omgang introduceret for at ramme en bestemt målgruppe i et stagnerende ølmarked.

- Vi har arbejdet benhårdt efter kernemålgruppen på 25-35 år. Det var kernemålgruppen i al vores kommunikation lige fra vores forpagtning til ciderens smag, og selvfølgelig også vores reklamefilm, siger Jan Hertz.

Han vurderer, at produktet har sin berettigelse, fordi ølmarkedet har været faldende i 25 år og at der derfor var brug for noget nytænkning.

- På et eller andet plan er vi hele tiden nødt til at skele til, hvad der sker på inden for alkoholiske drikkevarer på ølmarkedet. Hvor er det, vi kan finde nogle åbninger og er der nogle hybridkategorier, hvor vi kan skabe noget nyt. Når det er sagt, skal man også passe på med ikke at hvile for meget på laurbærene, for ølmarkedet er konstant i forandring, konstaterer Jan Hertz.

- Vi kigger på, hvilke forandringer der sker i cidermarkedet i andre lande som England, Finland og Sverige, for at se, hvad der driver markedet lige for øjeblikket. Vi kigger selvfølgelig meget på, hvordan denne kategori kan blive ved med at udvikle sig. Heldigvis har detailhandelen fået øjnene op for cidermarkedet og lige nu er der repræsenteret over 40 forskellige brands herhjemme. Det gør cideren meget mere interessant, siger underdirektøren.

Tilbage i marts lancerede Carlsberg en ny cider med pæresmag. Et produkt, som skulle være med til at forøge Carlsbergs omsætning inden for ciderkategorien.

- Danskerne har taget rigtig fint imod lanceringen af vores nye pærecider. Vi ønsker at holde os væk fra de meget søde bærvarianter og med pærecideren rammer vi også vores målgruppe. Pære- og æblesmagen er jo også det, der originalt bliver forbundet med cider. Vi ønsker netop at bevare pladsen, som den originale cider i Danmark, siger han.

Carlsberg har også lanceret cideren uden for Danmark og med stor succes, vurderer Jan Hertz.

- Vi har lanceret Somersby i tre øvrige markeder. I Sverige, Norge og Belgien, hvor Belgien er det nyeste marked. Det er allerede blevet en succes i både Norge og Sverige. Generelt er Somersby et rigtig godt våben i de lande, hvor ølsalget er faldende, konstaterer underdirektøren.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen