Berlingske Business

Cider er det nye specialbryg

TIL BM-TÆT PÅ CIDER-TEST
Efter ti år med hård dominans har specialøl endelig fået sig en lillebror. Hans navn er cider. Foto:

Efter ti år med hård dominans har specialøl endelig fået sig en lillebror. Hans navn er cider.

Et hav af ciderister, som de kaldes, er begyndt at skyde op de senere år i Danmark.

FødevareWatch har talt med lang række centrale spillere inden for specialølmarkedet, som alle peger på, at ciderens æra er kommet.

Bryggerierne Kølster Malt & Øl, Ørbæk Bryggeri, Svaneke Bryghus og Nørrebro Bryghus har allerede lavet deres version af den mousserende drik, og den berømte danske brygger Mikkel Borg Bergsø, som står bag bryggeriet Mikkeller, er også på vej med sin.

Til BT

Han mener uden tvivl, at cideren er det nye mikrobryg - og at den er kommet for at blive: "Cider er blevet langt mere populært, end det var før. Jeg prøvede at lave cider for første gang for 6-7 år siden, sådan noget rigtig craft cider gæret med vildt gær. Det var der ikke nogen, som forstod, men det er helt klart ved at ændre sig nu."

Gastronomen Claus Meyer er også hoppet med på bølgen. Sammen med Nørrebro Bryghus har han lavet en tør økologisk cider. Han peger på, at Carlsbergs populære mainstream cider 'Somersby' har banet vejen.

»Carlsberg bør  takke mig« - 1

»Når cider har så stort et potentiale, er det fordi den har stor drinkability, vi nyder cider som aperitif eller måltidsdrik, og man får hurtigt sat nogle liter til livs. Carlsbergs arbejde i kategorien har jo også været til at få øje på, og når så mange investerer i bryggeudstyr og bryggerier, så opstår der masser af fri kapacitet. Og så kan cider jo simpelthen med sin fine balance mellem frugtsødme, syre og bitterhed jo bare smage forbandet godt,« skriver Claus Meyer i en mail.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen