Berlingske Business

Chr. Hansens farvedivision presset af storkunde og USA

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen
Arkivfoto: Cees de Jong, CEO Chr. Hansen. Foto:

Der var skuffende takter for Chr. Hansen farvedivisionen, Natural Colors, i første kvartal 2017/18. Og det skyldes især to forhold, siger selskabets finansdirektør, Søren Westh Lonning.

»Sidste år havde vi utrolig høj vækst i Mellemøsten, hvor der var en meget stor kunde indenfor drikkevarer, der konverterede sin produktionslinje. Der er meget salg i ramadan-perioden, men han havde forregnet sig lidt. Så der er nu mindre efterspørgsel og også mere på lager, hvilket betyder, at de ikke køber så meget hos os,« siger finansdirektøren til Ritzau Finans.

Derudover kan Chr. Hansen se en flytning i USA fra farvede yoghurter til de hvide, hvor der er mindre sukker i.

»Den anden ting er, at Nordamerika for det første er påvirket af timingen af ordre mellem de enkelte kvartaler. Og så kan vi se, at der er en flytning af efterspørgsel i yoghurtsegmentet fra de farvede yoghurter, hvor der ofte er lidt mere sukker, til de mere rene hvide, hvor der er mindre sukker i,« siger Søren Westh Lonning.

Chr. Hansen skal finde en ny administrerende direktør

»Det er fint, når vi sælger kulturer til yoghurt der bliver vi ikke ramt af det men når vi sælger farverne, så er der en effekt, desværre. Og det har ramt os i Nordamerika i det her kvartal,« siger finansdirektøren.

ORGANISK VÆKST I BUND

Samlet faldt omsætningen i divisionen til 51,1 mio. euro, mens det primære driftsresultat (EBIT) før særlige poster faldt til 4,3 mio. euro i Natural Colors.

Til sammenligning var der ifølge Ritzau Estimates ventet en omsætning på 54,7 mio. euro og et driftsresultat før særlige poster på 6,0 mio. euro.

Den organiske vækst landede på 4 pct. i kvartalet. Her havde analytikerne ventet 10 pct. mod 13 pct. i samme kvartal året før.

564998500.jpg

»Det er vigtigt at sige, at vi venter god vækst for hele året i Nordamerika. Så det er ikke sådan, at vi ser markedet være nede hele året. Der er både noget timing, og så er der noget isoleret effekt i yoghurt-segmentet,« fastslår Søren Westh Lonning.

Chr. Hansen venter, at divisionen vokser i takt med de langsigtede forventninger, som er på en gennemsnitlig årlig organisk vækst på omkring 10 pct.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen