Berlingske Business

Chr. Hansen vil nu satse på medicin

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen
Topchef, Cees de Jong. Foto:

I den danske fødevarekoncern Chr. Hansen er fundamentet til en ny, historisk satsning ved at blive støbt.

I den danske fødevarekoncern Chr. Hansen er fundamentet til en ny, historisk satsning ved at blive støbt. Ved siden af fødevaredelen vil selskabet nu også producere medicin.

Det skriver Børsen.

»Det, vi lancerer, er et skift i vores selvforståelse som mejerivirksomhed. Vi skal nu først og fremmest se os selv som en bakterievirksomhed, der selvfølgelig leverer til mejerier, men i stigende grad til medicinal- og landbrugsindustrien«, siger direktør i Chr. Hansens Health & Nutrition, Christian Barker, til Børsen.

GERMANY-ART-EXHIBITION-POP-RAMOS

Christian Barker er manden, der skal stå i spidsen for at udleve selskabets nye ambitioner, og han forklarer, at det første danske laboratorium til udvikling af medicin til sygdomsforebyggelse- og behandling er under opførelse.

I indeværende regnskabsår vil Chr. Hansen skyde mellem 40 og 50 mio. kr. i det nye projekt, og allerede i 2020 venter selskabet at kunne generere betydelige indtægter fra medicindivisionen.

»Over tid kan de her tiltag blive en lige så stor forretning som vores kerneforretning, der i dag leverer mejerikulturer«, udtaler Cees de Jong, som i 2013 overtog stillingen som topchef i Chr. Hansen.

cew

Novo A/S, der med en ejerandel på 25 pct. er storaktionær i Chr. Hansen, bakker også op om det nye projekt. Her mener topchef Eivind Kolding, at det giver god mening for Chr. Hansen at kaste sig ud i medicinproduktionen, og han vurderer, at selskabet om 10-20 år kan være markant anderledes og større end i dag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen